Olle Möller ...

... var en man som på 50 eller 60-talet blev dömd för mordet på Rut Lind trots att bevisningen var ganska tunn och domen var omdiskuterad. Jag skrev om det vid ett tillfälle på bloggen, som ett av minnena från min barndom.
 
http://inga.blogg.se/2010/may/olle-moller-och-mordet-pa-rut-lind.html

Mordet begicks utanför Örebro och rättegången ägde rum på min hemort. Alltså kom det hela nära oss och jag minns att mina föräldrar var med och lyssnade på rättegången.

Nu, långt efteråt, fick jag en kommentar på det inlägget. Det forskas fortfarande på fallet och många med mig minns den hatstämning som rådde gentemot Olle Möller som person. Hans advokat blev också ett allmänt hatobjekt:

"Patrik Nyberg ([email protected]) om Olle Möller och mordet på Rut Lind ...:
http://www.tffr.org/articles/110614_ollemollarochorattvisan.htm
Hej Inga,
I år utkom en ny bok om Olle Möller som tar upp alla felaktigheter som begicks i fallen och det tunnelseende som rådde. Artikeln är publicerad i FiB-juristernas tidskrift."

Kommentarer
Postat av: Suss

Nog minns jag, såväl som du, Olle Möller!

Postat av: Zarah

Æven jag kommer ihåg Olle Møller-fallet.

2011-10-01 @ 10:34:22
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Roy

Jag har hittat en dokumentär på nätet om Olle Möller och morden på Gerd och Rut. Riktigt intressann.



Skyldig eller inte?

I vilket fall så borde han inte ha dömts - inte för någon av brotten (med tanken på den skrala bevisning som fanns).

Lägg därtill att Olle, mellan de båda nämnda mord, även anklagades för ytterligare ett mord. På Kerstin Blom.

Det visade sig senare att den verkliga mördaren var någon annan - en herre vid namn Färnström.

2012-02-17 @ 09:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback