Olle Möller och mordet på Rut Lind ...

... i Dylta utanför Örebro, intresserade mina föräldrar när det var aktuellt. När jag nu går igenom alla papper som min mamma lämnade efter sig så hittar jag bl.a. en samling tidningsurklipp om det.  De bodde ju inte så långt därifrån och rättegången hölls just i deras hemort, Hallsberg. Mordet väckte stor uppmärksamhet och rättegången följdes spänt av hela Sverige. Den var på allas läppar och Olle Möller blev något av en riksskurk, men dömdes mot sitt nekande om jag minns rätt.

Jag kan inte låta bli att fundera över mordstatistiken. Visst mördas det mer i Sverige nu? Jag läser om skjutna och knivmördade människor nästan varje dag i tidningen just nu. Och inte väcker varje mord särskilt stort intresse. Det blir någon artikel eller en notis och sedan inget mer. Inte vallfärdar folk till tingsalar för att följa rättegångarna. Inte drabbas försvarsadvokaterna av mordhot och trakasserier så som Olle Möllers försvarare gjorde. Mord måste ha blivit vanligare nu.

Kommentarer
Postat av: Kenny

Antalet mord har inte ökat i Sverige, det har däremot minskat sedan 1975.



Anledningen till att man kan tyckas tro att det blivit fler är att mediebevakningen trots allt blivit större. :)



http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&module_instance=2

2010-05-18 @ 12:25:10
URL: http://kennysvensson.wordpress.com
Postat av: Jonas

Olle Möller var definitivt oskyldigt dömd. Skulle aldrig ha blivit fälld idag. Olle Möller var dessutom en framgångsrik löpare och dessa tränar så mkt så den energi som fanns kvar i kroppen räckte knappast till att springa runt och döda folk.

2010-05-18 @ 16:55:27
Postat av: Inga M

Kenny: Ok, Du har säkert rätt. Det handlar alltså om att media bevakar såna händelser mer nu än förr. Olle Möller var väl måhända redan före mordmisstankarna något av en dåtida kändis genom idrotten och det spädde på intresset.



Jonas: Det verkar som om många rättskunniga håller med Dig. Han dömdes mot sitt nekande och bevisningen var nog rätt tunn om jag minns rätt. Sen tror jag kanske inte att skyldig eller oskyldig har så mycket med löpträning att göra :-).

2010-05-18 @ 18:22:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Jonas

Det är sant som du säger att många rättskunniga är ganska eniga om den saken. När det gäller mitt påstående om löpare, har det någonsin efter detta varit en enda elitlöpare som dödat någon? Nej, just det! Träna 20 mil i veckan själv så får du se ;-)

2010-05-19 @ 10:54:35
Postat av: Inga M

Jonas:Jag är rädd att graden av fysisk utmattning inte avhållit någon från att mörda. Enligt mina fördomar om nutida mördare så kan de vara stamkunder på gym exempelvis. Men nu är vi inne på fördomar och inget annat. Jag känner bara en person som tagit livet av en medmänniska så min erfarenhet är begränsad. Hon (ja det var ovanligt nog en hon!) gjorde det för drygt 40 år sedan så det är nog preskriberat.

2010-05-19 @ 20:27:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Har också funderat på det, och om det har med mediebevakningen att göra eller inte. Likaså bortrövanden och attacker på barn. Nu är det ju t.o.m. fall utanför Sverige man slår upp stort.

2010-05-20 @ 22:27:02
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Patrik Nyberg

http://www.tffr.org/articles/110614_ollemollarochorattvisan.htm

Hej Inga,

I år utkom en ny bok om Olle Möller som tar upp alla felaktigheter som begicks i fallen och det tunnelseende som rådde. Artikeln är publicerad i FiB-juristernas tidskrift.

2011-09-29 @ 05:02:45
Postat av: Inga Magnusson

Patrik: Intressant! Men jag får inte länken att fungera.

2011-09-29 @ 06:10:20
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback