Elisabeth Tarras Wahlberg - uppdaterat!

Eftersom skvallerpressen inte tar sitt  ansvar och kollar upp hur Bettan har det, så gör jag ett försök att axla den bördan istället. Nu blir det ett sånt här lågt inlägg igen. Alla som inte gillar skvaller och som betraktar sig själva som mer seriösa / kulturella  kan alltså genast sluta upp med att läsa för att slippa bli besudlade med onödig information.
 
Jag startade med att googla förstås, det är ju enklast...

... och hittade en i
ntervju gjord med henne i december 2008. Intressant!  Av det samtalet blev jag inte så mycket klokare när det gällde hennes privatliv. Det var inga klargöranden om huruvida förvillande förälskelse kunde ha dragit iväg med henne till främmande land.  Det var ju en av mina spekulationer i ett tidigare blogginlägg om varför hon lämnade kungabarnen och flyttade långt bort plötsligt. 

Av intervjun framgår i alla fall att hon jobbar med "protokoll". Fast protokoll är inte vad vi vanliga dödliga menar med protokoll. Det handlar inte om att hon sitter och präntar ner sammanträdesresultat. Protokoll i de här sammanhangen handlar om att göra ungefär det som Michael Bindefelt gör fast på en annan nivå liksom. Alltså är det Bettans arbetsuppgift att fixa till staten Qatars sällskapsliv så att det blir lite stil på det och att det kan fasa in i Västerländska staters umgängesformer.  Qatar  är en modern stat, ja, eller har ambitionen att utvecklas mot att bli en modern stat. Bettan gör tydligen det här tillsammans med en norsk kollega. Och vad jag förstår så har de tillsammans himla kul  på jobbet. Det handlar om att planera statsbesök, officiella födelsedagsfiranden och annat storslaget festligt. Jag fick en känsla av att det var ett kreativt och nyskapande  jobb som kan vara roligt av just den anledningen och värt att flytta för.

Det där med behov av bättre inkomst kan ha varit ett annat skäl till att hon lämnade slottet och kungahuset. För jag hittade av en slump en uppgift om  att hon 2006 klockades för en årsinkomst på blygsamma 524 000  kr. Det innebär att hon måste ha shoppat de där flotta jobbkläderna på Myrorna eller Blocket, samt  förmodligen tvingats häcka i en tvåa i någon oglamorös förort och ta tunnelbanan till jobbet. För de där pengarna räcker inte för en ensamstående kvinna till en våning i Stockholms innerstad och till avancerad shopping.  Om nu inte den frånskilde gubben Björn lämnat henne en förmögenhet att leva av. Det måste ändå kännas lite pyrt att göra ett så proffsigt och påpassat jobb, med antar jag konstant jour, till en så försynt ersättning.  Det är ju inte mer än vad en vanlig sketen lärare kunde dra ihop då. i intervjun så fick hon faktiskt frågan om hur mycket hon tjänar nu och hon passade den  frågan med sitt vanliga pokerfejs: "Jag har så jag reder mig". Men jag tyckte mig ana lite triumf bakom hennes uttalande.

När det gäller mina spekulationer om hon var tänkt att bli sagotant  (som i Tusen och en natt) hos en eventuellt sömnlös härskare så får jag nog lägga den teorin på hyllan. Emiren  har  inte mindre än tre fruar redan så det hade  blivit trångt på sängkanten.

Hittar förresten i bråten på google en blogg som stärker mina dubier om han Grimstad som kommenterade kungahusets årskrönika på TV. Han är alltså statsvetare och f.d. anställd vid norska kungahuset.  Han har varit över hövan tyckmycken om kungahusens  i Norden medlemmar och om det är något som är lågt så är det sladdrande forskare. Sladdrandet är ett privilegium förbehållet oss odisputerade.  Forskare ska hålla sig till sina "Sanningar", inte äventyra (eventuell ?) trovärdighet genom att sväva ut i tendensiöst trams.

Det fanns också en bra förklaring till varför Elisabeth var med i årskrönikan. Hon jobbade ju en del av året 2008 åt kungahuset så det var helt i sin ordning. Hon har till och med skrivit en bok om året.

Detta var frukterna av en liten stunds googlande. Den som vet mer får gärna fylla på i kommentarerna!

Kommentarer
Postat av: herta

Skönt att vi som rör oss ute i bloggvärlden kan få del av tankar och spekulationer kring känt folk. Jag har fn varken tid eller lust att gå till frissan men om jag nu läser Din blogg regelbundet istälelt så...

Postat av: Rutan

Var det inte så också att hon skilde sig och var ganska så förtretad i samband med det och gjorde slag i saken och tänkte på sig själv? Jag är också nyfiken på detta, så tack för utredningen!

2009-01-13 @ 23:46:49
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack för all information! Mycket kul att läsa... :-)

2009-01-14 @ 05:09:55
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Herta: Bjuder jag gärna på...



Rutan: Du stödjer alltså till del teorin om "No bullshit time". Jag får också en upplevelse av en självständig kvinna där bakom den glamorösa fasaden. Gillar det!



Mia: Ingen orsak! Nöjet är helt på min sida.:-))

2009-01-14 @ 05:25:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gisan

Tack för uppdateringen! :-) Kramar...

2009-01-14 @ 09:10:37
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Inga M

Gisan: Be my guest!

2009-01-14 @ 17:19:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten

Jag såg just den intervjun med henne och tänkte då att " Vad i jösse namn är det hon gör egentligen....

nu vet jag...kram

2009-01-14 @ 19:46:41
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: anne

Men du...Skulle en vanlig, sketen lärare tjäna över 500 000 kr/år?!? Nu skojar du väl? :O

2009-01-14 @ 19:59:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Trolda

HÄRLIGT med lite skvaller...;-) Tack för det =D



Trolda - Godkväll =D

2009-01-14 @ 20:12:38
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: En liten tant

HiHi!

Tack för uppdateringen. Du har absolut en framtid som skvallerskribent i den högre skolan.

2009-01-14 @ 23:00:08
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Ja, så här tolkar jag det men det är väl bäst att korsa fingrarna för man vet ju inte riktigt. Det är långt bort.



Anne: Asch jag tog i lite, en luggsliten rektor då! Matte har aldrig varit min starka sida.



Trolda: Det är fint med "informell information", vittnar om människointresse! :-))



Tant: En får tacke! Det får väl bli nästa karriär då! :-)) Kanske man passar till det om man har långa långtår? Jag får kolla den senaste vetenskapen.







2009-01-14 @ 23:12:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: S

ha, ha tack för en bra uppdatering ;)

2009-01-15 @ 13:19:43
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback