Elisabeth Tarras - Wahlberg

Nu måste jag bara skriva om Elisabet Tarras Wahlberg och hennes flytt till Qatar efter 32 år med kungafamiljen! Jag har försökt behärska mig länge och faktiskt lyckats hålla fingrarna i styr i flera dagar, men nu går det inte längre! Det här ämnet är bara för spännande. Storyn  har allt! Den är totalt överraskande, exotiskt, mystiskt och i Bettans garvade pokerfejs kan som vanligt inget utläsas. Det vore väl inte att vänta sig heller. Om det är något som hon har lärt sig på jobbet så är det väl just det; att inte med en blinkning avslöja hemlisar. 


Det pinsamma är att jag samtidigt tvingas avslöja mitt intresse för skvaller om kungahuset. Skäms förstås för det är ju så låååååågt. Under vattenlinjen absolut!  Lågvattenmärke på bloggen! Usch och fy!!   Det går ju inte att skriva (eller tänka) om kungahuset med fotnötter och då gills det skrivna inte på riktigt känns det som.


Men nu drar jag ett djupt andetag och hoppar ner!  Får väl passa på nu när en del av mina bloggläsare ligger avtappade i något dike efter bloggflyttvägen! 


För mig är alltså kungahusberättelserna som en fantastisk saga, ett epos, ett jättelångt ett, utan början och utan slut. Och det pågår hela tiden och ingen vet hur dramat ska sluta fast det finns hela tiden cliffhangers, förväntningar som gör att man måste läsa nästa kapitel också:

-         Ska det hålla med Daniel?

-         Ska det bli bröllop i år eller nästa år?

-         Är Victoria för gammal för att få barn nu?

-         Vill kungen egentligen gå i pension och ägna sig åt scouting och jakt?

-         Ska Silvia kapitulera inför sina ålderstecken och sluta operera sig?
-         Hur ska det gå med bröllopet nu när E T W är borta?

Jag och några till följer den här berättelsen och gläds / våndas med huvudrollsinnehavarna. Den har allt som ska till för att bli lika spännande som ett klassiskt mästerverk: Folklighet , kunglighet, rikedom, kärlek, sorg, ja allt!


Sen är ju alla barnen så vackra att det borde vara inträde bara att titta på dem. Snyggaste kungabarnen i hela världen! Och de allra mest skötsamma! Och den mest skötsamma kungafamiljen, inga skandaler här inte. Åtminstone inte i de här generationerna. De tidigare generationernas mer ekivoka bravader med "nådigt känt ändamål" fick ju befolkningen knappast följa i pressen.


OCH SIST MEN INTE MINST: JAG ÄR JU MED OCH BETALAR I DEN HÄR LIVEDOKUSÅPAN och det borde ju ursäkta att jag vill se vad pengarna används till. Kungafamiljen och dess hushåll är väl den familj som får de högsta bidragen i landet för sin överlevnad. Därmed inte sagt att de inte gör en rejäl arbetsinsats för slantarna, för det gör de absolut. PR-värdet för Sverige och vår export är nog svårt att mäta i pengar. Familjen får ju förutom sin arbetsinsats också betala med sitt privatliv, det kan ju vara värt en slant.


Nog nu med försvarstal för mitt skvaller!


Över till Bettan alltså:


VARFÖR SKA HON FLYTTA TILL QATAR

OCH JOBBA HOS EN EMIR????????


Jag har kommit fram till några tänkbara svar på den frågan:


  • Hon är kär i emiren! (Kärlek ska alltid misstänkas när folk bär sig märkligt åt och ser ut att svika sina närmaste)

  • Hon är mitt uppe i löneförhandlingar med kungen och det här är egentligen inte så allvarligt menat. Hon går och väntar på ett bättre bud från slottet och sen säger hon:

              -Asch jag bara skojade, det fattar Ni väl!


  • Emiren har en fantastisk rekryteringsfirma: Jag menar bara komma på tanken att ringa till Elisabet T W och fråga om hon vill byta jobb!! Det kallar jag kreativt tänkande. Ingen svensk hade vågat. Se opp där på slottet, snart ringer de till kungen och Silvia också! Och vad händer då? Eller Daniel eller Carl Philip?

  • Bettan har verkligen inga pengar och behöver ett rejält tillskott i kassan. (Har något svagt minne av att hon blev lämnad utan pengar av rik man som ville byta till ung dam osv). Och jag tror också mig ha läst (nu är det verkligen låg skvallernivå utan fotnoter!) att de som jobbar på slottet har dåligt betalt, att man ska vara glad för äran och helst har egen förmögenhet att leva på!

  • Hon har nått fram till sin No Bullshit-time - ålder! (Jane Fondas uttryck för att ha blivit så gammal att man tar sig friheten att säga som det är utan omskrivningar!) Och det är nog inte förenlig med jobbet i kungahuset. Någonsin! Måste alltså byta till något annat snabbt innan hon börjar producera verbala grodor på löpande band.

  • Hon ska egentligen inte alls jobba med det som sägs utan hon ska berätta en ny sannsaga om den svenska kungafamiljen varje kväll i tusen och en nätter för emiren så att han somnar.  Hon kommer att sitt där kyskt på sängkanten! Något annat vägrar jag tro om Bettan som ser så genomhederlig ut.

  • Hon har varit skittrött på jobbet länge  och försökt anmäla sig till arbetsförmedlingen, men det har aldrig  funnits någon kolumn för hennes meriter .


Well, time will tell! Och vilken cliffhanger detta avhopp är! Nu måste vi ju följa hennes öden och äventyr i främmande land.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1281201.svd#tw_link_widget 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=772482

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=772571

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=772625


Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, vad skönt att jag inte är ensam om att hysa ett smått genant intresse för kungahuset. Jag skyller det hela på min mamma och mormor som såg till att jag fick det med mig med modersmjölken. Jag kan alldeles för mycket om alldeles för många kungahus... :)



Visst låter det mystiskt det här med Elisabet Tarras Wahlbergs helomvändning. Hon känns nu som en helt ny person, eller nu KÄNNS hon plötsligt som en person. Innan var hon en del av det väloljade maskineriet på slottet. Nu får vi en blick av vad som finns innanför den strikta fasaden och visst är det spännande att hon gör något så oväntat! Det är verkligen en cliffhanger!



PS: Jag tror på alla dina teorier! Bäst är den att hon ska bli sagofröken! :D

2008-05-26 @ 23:47:26
Postat av: Inga M

1281201.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel1281201.svd

2008-05-27 @ 00:11:19
Postat av: Marie

Hahahah...vilket underbart inlägg! Jag blev också minst sagt förvånad över Emiren..;-)).



När det gäller intresse för kungafamiljen så finns det hos både hög och låg. Som gammal frisör har jag ungåtts nära med alla samhällsskick och just i frisörstolen har de ofta lite svårt att hålla på sina roller, man får veta både det ena och det andra.



Vi hade en läkare som gick och klippte sig hos oss i många år. Han steg och steg i graderna och var mycket korrekt. Han log bara vid passande tillfällen ett gapskratt var inte att tänka på...ja du förstår....men varje gång han steg in i frisörsalongen kastade han sig över de senaste skallertidningarna (frisörsalonger måste ha sådana, det ingår liksom).



Mitt i en klippning frågade han sedan om hur det var på Elisabeths kalas i helgen. Ingen av oss som arbetade då förstod vad han pratade om...vi tänkte på barnkalas eller ngt bekant. Det visade sig slutligen att det var Drottningen av Enland han var ute efter (hon hade fyllt jämt) och han var så inne i sin skallerläsning att han mer eller mindre var du med henne..;-))). Sedan den dagen var kungahusen runt om i Europa ett standardämne för denne korrekte lille herre...;-D.

2008-05-27 @ 07:11:52
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Gisan

Jag hade missat denna händelse. Men när jag läser dina olika alternativ så hoppas jag faktiskt att det är "No-Bullshit-time" som gör att hon flyttar :-) Kramar...

2008-05-27 @ 10:57:41
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: S

ha, ha det var ett riktigt roligt inlägg



hör att jag INTE ska skicka länken tille n mycket satirisk krönika över vårt kungahus som jag har till dig ;)



nu måste jag ju läsa om Bettan, visste inget om flytten

2008-05-27 @ 11:40:43
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Cissi

Vad härligt att höra att jag inte är ensam om att ha intresse i skvaller. :o)

Har dock inte läst så mycket om Bettan, har lite att ta igen förstår jag.

2008-05-27 @ 17:50:17
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Helena

Det är ju jättespännande! Tur att jag tittade in hos dig annars hade jag missat detta. Visst är det lite kul men lite pinsamt att intressera sig för kungahuset... men visst kollar man vilka käder de har på Nobelmiddagen. Och om man inte intresserar sig alls kan man ju inte ha några synpunkter. Måste genast susa vidare i cyberrymden för att läsa om denna enastående nyhet. Sånt händer ju inte varje dag. Och frågan som återstår att besvara är:



HUr ska de klara sig. I hovet alltså?

2008-05-27 @ 19:31:31
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: britten

käram min vän ..det är klart att du får..texten är ju inte min utan Barbro Hörbergs och bilden ..tja det är väl ingenting jämfört med alla dom bilder som så många duktiga bloggare gör...det är bara roligt att du tycker om det....å vilket sååå roligt inlägg di skrivit här...kram

2008-05-27 @ 22:20:10
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Sofia: Ja, Bettan som sagofröken vore inte fy skam. Tänk så mycket hon skulle kunna berätta om de små prinsarna och prinsessorna! Det måste räcka till minst en saga om dagen i 1001 nätter!



Marie: Ler åt Din berättelse om läkaren. Skvallerintresse kan dölja sig hos många som man inte väntar sig. Och en välutbildad man faller def. ur ramen!



Det är främst hos frissan jag läser om kungafamiljen och sedan lite här och där på nätet förstås. Jag köper inte de vanliga damtidningarna, det blir för mycket.



Gisan: Ja, det är nog ett av mina favoritsvar också.



S: Tack för vänliga ord! Nej skicka ingen länk om den är elak mot kungahuset.Hur har Du kunnat missa Bettans avhopp???? Eller det har inte kommenterats på Åland kanske, det blir ju liksom ett annat land



Cissi: Du får läsa i kapp via mina länkar.Där finns elementa i alla fall.



Helena: Ja, visst är det en intressant fråga. Jag såg spekulationer om att bröllopet måste skjutas upp ännu en tid pga detta.



2008-05-27 @ 22:21:16
Postat av: Inga M

Britten: Tackar för att jag får låna text - bildkonceptet! Och tack för vänliga ord.

2008-05-27 @ 22:23:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Berätta sagor låter trevligt, men kanske det i all fall är kärleken../persiljeland.

2008-05-27 @ 22:36:04
Postat av: En liten tant

Helt underbart inlägg!

Tyvärr tror jag inte på No bullshit eftersom jag tror att etiketten är väl så sträng hos Emiren. Man har väl sett "The king and I"! Jag tror på penningbristen.



Du måste nog komma till mina trakter i sommar så kan jag ta dig med till Wij Trädgårdar - officiellt skäl till att sedan promenera runt i Ockelbo där trädgården är belägen och glo på Daniels familjs hus. Enda kruxet är att jag inte vet vilket hus det är och Ockelboborna skyddar sin prins in spe på ett hedervärt vis genom att aldrig avslöja något och icke uttala sig för medierna. .

2008-05-27 @ 23:50:16
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Ninni

Haha kul läsning!!



Ja du nog funderar man vad som händer..men jag är inte såå intresserad i ärlighetens namn!



Ha det gott..kramen

2008-05-28 @ 06:07:09
Postat av: Inga M

Persiljeland: Kärleksmotivet vore ju ur sagosynpunkt bäst.



Tant: Tack för vänligheten! Vore väldigt roligt med en tur till Dina hemtrakter vid något tillfälle, med eller utan trädgårdsvandring. Heder åt Ockelboborna som skyddar sin prins! De unga tu kan ju verkligen behöva lite lugn och ro ibland.



Ninni: Tackar! Det är ju tur att inte alla är intresserade!

2008-05-28 @ 06:26:36
Postat av: Lillan



Inga, jag är royalist sedan barndomen. När jag gick i fÖrsta klass 1953 var Lillprinsen ( nuvarande kungen) något av en idol fÖr oss alla. Vår 'frÖken' uppmuntrade oss att fÖlja med i allt som hände honom och hon klippte ut bilder av honom från olika tidningar och visade oss.

Några år senare råkade jag och min pappa kÖra bakom en stor svart bil med registreringsnumret A1. Den svängde av till Ulriksdals slott. I framsätet satt Lillprinsen bredvid den uniformsklädda chauffÖren.

Jag såg också prinsessorna Birgitta och Margareta en gång i en affär vid Kungsträdgården på tidiga 60-talet.



Jag tycker fortfarande om att fÖlja med i vad som händer inom kungafamiljen och det har hänt att jag blivit ganska sur när de kritiserats.

2008-05-28 @ 11:10:38
Postat av: Gubben

Ja men Inga!

Det här är ju helt strålande. Skrattade och fnissade mig igenom hela inlägget :)

2008-05-28 @ 15:43:58
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Blackout

Vilket roligt inlägg, jag hade inte en aning om att Bettan ska till Qatar. Liksom du gillar jag kungaskvaller och det första jag gör när jag anländer föräldrahemmet är stt slänga mig över Svensk Damtidning.

2008-05-28 @ 15:59:54
Postat av: Trolda

visst är det väl härligt att få frossa i lite kungligt skvaller emellnåt...Fortsätt med det och njut, och det verkar ju onekligen vara stora grejor på gång framöver...=D



Trolda - kram!

2008-05-28 @ 18:34:14
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lillan: Först av allt vill jag bara säga att jag uppskattade att lyssna på sonens gitarrsolo! Jag har lyssnat flera gånger. Skulle vilja dela med mig till fler.



I vår generation var det nog en plikt att se vänligt på kungahuset och se upp till dem. I min barndomsfamilj så följde vi kungabarnens uppväxt förstås, det gjorde nog alla. Kungen hade A1 på bilen ja! Det var förstås en upplevelse att se den lille prinsen. Som en saga!



Gubben: Roligt om Du blev road! Kan väl Du behöva som sliter ont i Din trädgård och med¨båt och allt!



Blackout: Låter som på min nivå. Mitt intresse är inte så brinnande att jag köper tidningarna själv men jag läser hos frissan och på nätet i kvällspressen förstås.



Trolda: Ja mystiken tätnar ju, både här hemma och i Qatar. Fortsättning följer...

2008-05-28 @ 20:05:24
Postat av: Mattias

Fan va roligt du skrev. Mer sadant!

2008-05-29 @ 03:00:00
Postat av: Inga M

Mattias: Tack son, det var vänligt!

2008-05-29 @ 06:19:44
Postat av: Annaa M

Jag tror det helt enkelt rör sig om pengar. Att få bada i oändlig lyx några år. Jag har en ingift släkting som sedan några år jobbar som något slags shejkhjälpreda. Det är svårt att föreställa sig hur mycket pengar som flödar. Jag tror på teorin att hon helt enkelt är oändligt trött på sitt jobb. Om hon verkligen har ihop det med emiren är inte säkert att vi någonsin får veta.

2008-05-29 @ 12:21:32
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Lotten

Vilket underhållande inlägg:-) Jag kollade ju på datum när nyheten dök upp, funderade på om det var ett skämt. Men efter ditt inlägg så hoppas jag på att det nästsista alternativet med sagorna. Jag älskar lyckliga slut:-)



Det bästa med kvällstidningar på webben är väl att nu behöver man inte säga "jag läste hos frisören"...?

2008-05-29 @ 15:39:09
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Lillan



Vad roligt Inga att du uppskattar min son Matts gitarrsolo! När du säger att du skulle vilja dela med dig till fler så har du mitt tillstånd, om det nu var det du syftade på. Det skulle glädja mig enormt om Matt fick hÖras lite i Sverige också, han är ju till hälften svensk. :)

2008-05-29 @ 16:39:22
Postat av: Noemi

Men, Åh! Hade ingen aning om att ETW ska flytta till en emir! Trodde hon var inventarie på slottet numera:)))!!!



Gissar på kärlek då. kasnek inte nödvändigtvis emiren:)!



(undrar om jag får igenom detta, har inte alltid kunnat)

2008-05-29 @ 21:38:16
URL: http://bokkluibbens.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annaa: Tja pengar är väl en så god förklaring som något annat. Jag tror faktiskt inte att ETW sitter på någon förmögenhet och det kanske känns befriande att till slut få ett ekonomiskt erkännande för sin skicklighet. För jag tror ju att hon egentligen är väldigt duktig på det hon har gjort, även om jobbet har inneburit rätt stora uppoffringar även för henne, med noll privatliv. Jag raljerar ju lite med ämnet i mitt blogginlägg men egentligen känner jag djup respekt för det jobb som hon har gjort på slottet. Det kan inte ha varit lätt och på många sätt en arbetsuppgift utan facit och förebilder. Det har nog ofta varit upp till hennes vältalighet och klokskap att göra rätt saker och uttrycka sig korrekt.



Lotten: Jag undrade också verkligen om det var på riktigt eller inte. Nyheten har ju exotiska inslag. Det här med sagotant är ett scenario som jag skulle gilla!



Noemi: Ja, just det. Hon kan ju ha fallit för någon annan i emirens närhet. Så långt tänkte jag inte.



Lillan: Jag tänkte försöka lägga ut en länk i ett blogginlägg men jag är ju så himla dålig på sånt. Vi får se om jag lyckas under helgen eller nåt. Det var verkligen bra.

2008-05-29 @ 22:49:16
Postat av: Lena

Du är underbar!

2008-05-29 @ 23:25:18
URL: http://lenjangel.webblogg.se/
Postat av: Mia

hehe... Dagens första skratt! Jag förundras över dina kreativa tankar... Men Victoria är väl inte 30 år fyllda än... mamma Silvia tror jag var 30 + några år innan hon födde sina barn. Så den funderingen höll inte...



AF har säkert misslyckats med att finna något arbete till Elisabeth T W. Jag för min del tror nog att Elisabeth hoppas finna en rik shejk - det var alltför svårt i lilla Sverige. Därför ger hon sig ut i stora världen... Kanske kommer hon senare tillbaka till kungabarnen och berättar hur man gör "ett lyckat kap"....

2008-05-31 @ 08:34:03
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Lena: "Därom tvista de lärde" som min gamla mamma brukar säga

2008-05-31 @ 08:42:29
Postat av: Inga M

Mia: Tja, varför inte! Hoppas bara att inte hela kungahuset försvinner ner till Qatar.

2008-05-31 @ 09:11:07
Postat av: Nina

Kan nog också tänka mig att flytta till Qatar och snacka med en emir om kungafamiljen. Dock vet jag betydligt mindre om den familjen än vad ETW gör.



Detta inlägg hade jag missat men via vår vän Gubben hittade jag det

2008-05-31 @ 13:34:09
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback