Anbefallda utvärderingar - läser någon dem?

Jag kan inte låta bli att publicera (med tillstånd fast anonymiserat!) delar ur ett mail som jag fick med anledning av utvärderingsartikeln som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Vill bara påpeka att detta inte var  i min kommun.

"Jag och min kollega Berit är de som har de skarpaste hjärnorna i vårt arbetslag, vad gäller sån där skit som ska levereras. Vi får lätt ihop det och "Fru Papper" som troget skickar ut alla uppgifter vi ska göra regelbundet, blir nöjd. För förra utvärderingen for en liten djävul i oss, vi hade en fantastisk tjej på 28 år, terminsvikarie som assistent och älskad av hela arbetslaget. Hon satt och jamsade med oss när vi skrev, att det var för hög medelålder på herrarna i laget. Då la vi till i vår utvärdering att vi önskade en föryngring på herrsidan, en ung man med briljantinohår och fast stjärt. Det är sant! Vi lämnade in den och har än idag inte fått minsta kommentar, varken att vi skulle skämmas, att vi var roliga eller någon föryngring på manssidan. LÄSER DE INTE DET VI KRÄKS UT OSS FÖR DERAS SKULL? Vi fattar inte varför vi måste göra detta varje år, för vems skull? Arbetar vi bättre med eleverna för att vi gör det? Eller sämre om vi inte gör det? Dessutom tillkommer kvalitetsredovisningen."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, oj, oj, tänk om vi hade gjort något sådant på min arbetsplats, då hade det hettat till ordentligt! Kvalitetsarbete är ett nödvändigt ont.



Nåväl, repliker ja! Visst sjutton önskar man att man är lite rappar i käften och kan spotta ut sig något bra! ;-)



Jag trivs oerhört bra just på Söder, det är lite med laidback och inte en sådan "stekar-hets" ;-)



Ha en bra afton!

Postat av: Annaa M

Ursäkta att jag undrar, men är detta en av vår tids nya skrönor? Jag har sett och hört så många varianter på just detta den senaste tiden att jag börjar undra. Trots att jag fått det muntligt berättat om att en person jag känner ska ha skrivit nästan exakt samma sak i en utvärdering på en av mig känd arbetsplats. Kanske har fan flugit i många samtidigt, det är ju möjligt. Men det är intressant som skröna också, ingen slump att den har uppstått!

2008-09-05 @ 08:09:24
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Hahha, bra önskning :)

2008-09-05 @ 08:11:37
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Gubben

Säg inte att skolan ska kvalitetscertifieras... hjälp! Du skojar va...

2008-09-05 @ 10:58:41
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Thedevilwears: Jag tror nog att detta mest drabbar arbetsplatser i offentlig sektor.



Annaa: Ha ha...nej det är ingen skröna. Det är ur ett mail från en av mina bästa vänner och det hela utspelade sig på hennes arbetsplats, det är alldeles sant. Men jag vore inte förvånad om fler fått idén, det är väldigt frestande. Jag var med och skrev något vansinnigt i en utvärdering som hette BRUK för ett antal år sedan för att testa om den lästes. Men jag är för senil (eller möglad i huvudet!) för att komma ihåg vad det var. Vi fick inte heller någon kommentar på tilltaget.



Hannele: Inte helt fel!



Gubben: Jo, i alla avseenden! :-))

2008-09-05 @ 17:52:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Blackout

Den satt mitt i prick. Vid nästa utvärdering tänker jag göra samma sak, men jag tror faktiskt inte att någon reagerar.

2008-09-05 @ 19:19:55
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Blackout: Du måste testa! Och berätta om resultatet!! Vi väntar spänt.

2008-09-06 @ 03:14:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahahahaha....go girls säger jag bara. Det är kanske läge att själv ta upp diskussionen om önskemålet i fråga, det hade i alla fall jag gjort. Det är trots allt ganska viktigt att få reda på om man bara håller på med någon form av ögontjäneri eller om det hela leder ngn vart..



Hahahaha..jag kan inte sluta le...det var verkligen en politiskt inkorrekt önskan de hade ..hahhaha, en inkorrekthet som spänner över alla partier..hahhaha

2008-09-06 @ 06:46:36
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Lotten

Jag har också lagt till en grej mitt i en text för att se om någon reagerade. Det gör jag inte om...

Sitter själv och skriver kvalitetsplan så jag är djupt i det träsket!

2008-09-06 @ 20:11:31
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Marie: Vi pratade just om det i förra veckan på jobbet, hur mycket som är "dubbel bokföring" i skolans värld; dvs att det finns en version som är spel för gallerierna och som visas fram uppåt och en version som vi använder i praktiken. Det gäller inte bara utvärderingar utan andra områden också. Vi jobbar i en värld där kraven som ställs på oss har dålig förankring i verkligheten och då blir det så.



Lotten: Det låter spännande! Skulle vara intressant att ta del av, men jag förstår att det inte slutade väl eftersom Du inte gör om det... Kanske någon faktiskt läser Era utvärderingar.

2008-09-07 @ 09:52:01
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback