Gul-orange jätte-larv låg under plattorna! Träfjärils-larv kanske?

 Berättar bara först som sist varför jag avstavar ord fast man inte ska göra det på svenska språket, det är ju fel och som svensklärare vet jag det förstås. Men jag har jobbat i många år med människor i olika åldrar som har haft läs- och skrivsvårigheter. Därför vet jag att avstavningar underlättar deras läsning, de långa orden är svåra.  Så jag avstavar för att underlätta deras läsning.
 
Den här larven låg i jorden under de trasiga träplattorna där Roland nu har lagt skiffer. Jag försöker läsa på nätet och det ser ut att vara en trä-fjärils-larv så där 5-6 cm lång. Men jag vet inte.  Ska i så fall  alltså bli en träfjäril så småningom. Man kan läsa på nätet att det är en larv som stinker rejält och har attityd, dvs bits. Vi fraktade den en bra bit bort och hoppas slippa se den igen. Osannolikt stor var han, kan inte tro att den ska bli en sån liten grå fjäril som mumsar på trä
 
Så här ser den ut som fjäril, en försynt och diskret fjäril.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback