Tränat på att tillaga fjällröding idag till lunch!

Vi har köpt en packe  fjällröding-filéer av vår fiskbil; Sigges fisk. Det är inte så vanligt med den fisk-sorten så idag tänkte jag träna lite på att laga till den. Ska ju bjuda ett par gäster på det i slutet på veckan, som förrätt tänkte jag. 
 
Så här blev det: 
Viktigt att ta upp fiskfilén ur frysen dagen innan så den får tina långsamt i kyskåpet över natten.  Sen sköljde jag den, torkade den, skar filén i 4 bitar och kryddade med salt och peppar. 
 
Såsen blev så här: 1 hackad gul lök brynte jag i kastrullen, sen i med 2 dl vitt vin, 1 dl vatten, 2 dl grädde, 1 tärning fiskbuljong, avsmakning med salt och peppar. Såsen ska koka 15 minuter. Man kan nog ha i lite pressad citron också. 
 
Potatisen som jag kokade till var färskpotatis som jag fick tag på i butik idag, kokade med färsk dill. I kokvattnet lade jag grön sparris när det var några minuter kvar, men det blev för länge. Den blev för lös. Går bara ett par minuter kokning. 
 
Fisken stekte jag 2 minuter på skinnsidan och 1 minut på andra sidan. Det blev lagom. Det är tunna filéer. 
 
Det smakade bra och ingen av oss hittade några ben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback