Sill o potatis med brynt smör, som Leif GW:s recept igår!

Vi har spejat på det ett tag, Leif GWs recept på sill. Han rekommenderar brynt smör till sillen. Jag har aldrig gjort brynt smör förut men fixade med det  i går kväll, tror att det blev som det skulle,, kanske skulle ha vispat det mer. 
 
Jag hade riktigt smör i kastrullen och värmde, men det blir fort hett så man får se opp och röra med visp hela tiden.  Det ska gå från gult till gyllenbrunt i färgen och få nötaktig lukt och smak. Lite knepigt eftersom kastrullen är väldigt varm när smöret är lagom och det gäller att få hejd på bryningen annars blir det bränt istället för brynt. Och det vill man inte. 
 Jag hällde helt enkelt opp det brynta smöret i tillbringare snabbt när det verkade lagom brynt.
 
Nu äter ju inte jag sill men gärna tonfisk istället, Roland äter förstås matjesill. Det blev kombinerat  med brynt smör,  gräddfil, kokt ägg, kokt färskpotatis, färsk dill och färsk gräslök.  
 
Brynt smör i kastrullen.
 
Idag är det lördag och därmed en del plikter. Men vi har också tänkt oss kolbullar i Lianegrillen med goda vänner under dagen. Jag kokade ny lingonsylt igår för att ha till det. Hoppas vädret blir hyfsat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback