Amaryllisen ska få ha sina stora gröna blad!

Den här amaryllisen var en present till mig och Roland  i slutet av november. Kom från Cederholms i Årjäng. Den blommade för fullt då med stora blommor, har fortsatt blomma och den blommar än men det här är sista, snart är det slut. Det är fyra stora lökar i krukan. Jag har tänkt försöka få den att överleva och komma igen med blommor igen till nästa jul. Men det blir ett experiment för det har jag aldrig testat förut. Bladen  tror jag ska få bli stora  och frodiga, för det måste rimligen vara de som skapar livskraft ner till lökarna. Där ska den kunna bevaras när jag ställer krukan  mörkt och låter bladen vissna ner. Fast jag vet inte om den ska stå svalt också eller om det går att flytta ner den i källaren här som håller så där 20 grader. Sen vet jag inte hur man får liv i den igen, men får väl testa. Tacksam att vi har fått ha en sån fin blomma i köksfönstret i två månader!

Kommentarer
Postat av: znogge

Googla så hittar du precis hur du ska göra. Lycka till med övervintringen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback