Jordgubbarna övervintrar bäst i kallväxthuset.

Jag köpte några jordgubbsplantor i höstas för att komma igång tidigt med bärskörd i år. Några satte jag i murarbaljor och ställde in i kalla växthuset. De fick stå på golvet under bänkarna utan extra värme. Jag plockade fram dem för ett par månader sen och ställde upp dem på bänkarna, rensade bort visset, vattnade och lade på lite ny jord. Nu ser de pigga ut. Jag har skyddat dem från värsta frosten sista tiden med frostvakt / byggfläkt/ marschaller. Jag spejar ivrigt efter knoppar men det dröjer nog ett tag. Hoppas att det inte blir bara blad. 
 
 
Dom här jordgubbsplantorna köpte jag också i höstas. De har fått stå ute under vintern nersänkta i jord i trädgården. Men inget skydd och ingen värme. Ville testa vilket som fungerade bäst, utejord eller växthus. Det är sorterna Honey-eye och Fleur, båda ska vara tidiga. Men de ser ut att ha tagit stryk av vintern och blir nog i alla fall inte tidiga. Fast de lever i alla fall så nu har jag tagit upp dem ur jorden och ställt in dem i växthuset. Får se om de piggnar till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback