Kastanjer kanske kan gro och växa upp till träd?

Vi har några kastanjer som vi vill få till att gro och växa upp till nya fina träd på Liane. Jag har försökt läsa på hur man ska göra. På många ställen står att de behöver en kall--period några månader för att kunna växa. Jag undrar förstås om de ska ligga i frysen med det gröna skalet på eller om man ska ta bort det först. Tänkte att de kunde få ha en kall vinter inomhus nu och så kan vi sätta dem att gro till våren. Vi försökte förra året också men lyckades inte. Får bli nya försök nu.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det är hur lätt som helst! När det gröna skalet har trillat av så är det bara att trycka ner kastanjen direkt i jorden. Nästa år kommer det upp en liten planta. Jag har gjort det flera gånger och brukar lägga ner ett par stycken i marken för att vara säker på att någon tar sig. Min syster har gjort på samma vis och har nu två fina kastanjeträd i trädgården. Kastanjerna plockade vi från sommarstugans träd.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback