Hur övervintra jordgubbar i ampel?

Nu har jag klurat på det och har en idé. 
 
Jag köpte jordgubbarna som små plantor och planterade dem i amplar. De hängde först i växthuset och där hänger jag in dem  igen när fåglarna börjar attackera bären.
 
Till våren / försommaren nästa år vill jag gärna ha tidiga bär, inte behöva vänta till bortåt midsommar på svenska köpe-bär. Och då infinner sig dilemmat, hur övervintra jordgubbar i ampel?  Jag har letat på nätet men inte funnit något självklart svar. De flesta rekommenderar att man ska sätt i ner jordgubbsplantor i trädgårdslandet.
 
Men jag skulle vilja till hösten sätta ner dem  i jorden i mina två pallkragar och lägga halm över. Pallkragarna  får stå under taket på altanen. Då borde det inte bli så illa svår frost att de fryser ihjäl. Kan nog ha 8 i varje pallkrage. Passar att gräva ner dem när grönsakssäsongen är över.  
 
Tar gärna emot tips om någon har idéer om övervintring av jordgubbar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback