Fantastiska skulpturerna i Långserud!

Det tog tre år tror jag att göra den här hyllningen till två yrkeskategorier som inte finns längre men som i historisk tid var väldigt vanliga; drängen och pigan. Pelarna är jättehöga och är uppöver utformade med deras olika göromål. Jag blir nästan tårögd när jag ser dem, de är verkligen en hyllning  till  de här strävsamma arbetarna. De här måste man bara se!!! De syns lite från E18 när man passerar men det är verkligen  värt ett besök
 
 
 
 
 
Det finns också bilder och text på drängens och pigans jobb. 
 
 
 
 
Roland studerade förstås hur pelarna har kommit på plats och gjorts stabila. Man har gröpt ur dem och förankrat ordentligt, de går tydligen också att fälla. De står en lagom promenads väg från Wiksfors restaurang. Och runt dem ska göras fint är planen.
 
Här är Lotta Boholm Wall, träbildhuggare, som har gjort dem. Jag fick träffa henne en stund vid vårt senaste besök på Wiksfors. Hon höll på och jobbade med nya träfigurer, hade full utrustning på sig trots 27 graders värme och ett antal motorsågar på plats. Och hon var glad!  Det är en sann entusiast!  
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Imponerande minst sagt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback