Isen hänger 4 cm ovanför vattnet

Isen hänger 4 cm ovanför vattenytan i sjön, den fäster i gräs och vass-strån. Det betyder att vattennivån i Östra Silen har sjunkit 4 cm på ett par dagar! Hoppfullt är det alltså att vi får mindre vatten i våra marker, men nivån är fortfarande hög.
 
 
 
 
 
På sina ställen bildar isen droppar som glänser i solen. De hänger på gräset som pärlor. 
 
Idag är det Trettondag, alltså röd dag på almanackan. Här blir det något slags vilodag för mig och husets hundar.  Det jagas älg på området och Roland är involverad i det  förstås. Det är en stor och en liten kvar att skjuta. Det stora djuret ska i så fall vara en tjur. Man vill spara hondjur som kan föda kalvar frampå våren, vi har inte så mycket älg längre. Det lär bli en kort jaktdag, mörkret börjar falla vid  3 -tiden på eftermiddagen.  
 
Jag ska ägna mig åt att läsa en god bok och att fixa kvällens middag, porterstek på vildsvin. Det får bli magerdag imorgon istället. Antagligen blir det en långpromenad med Seffrin också när det är som ljusast mitt på dagen. Det är i alla fall lovat uppehållsväder.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback