Vi åt skinka, potatismos och grönkål (ny maträtt!) igår!

Grönkål är en ny maträtt här i huset. Vi har ätit förut hos vänner och det med god aptit men inte tillagat. Det blev gott. Så här gjorde vi 
200 g grönkål fick fräsa i smör i pannan, bara 5 minuter inte så det blev färg.
 
Sen 2 dl vispgrädde i, sjuda i 20 minuter. Ta av från plattan.
Därefter rivet skal av en apelsin, riven muskot, 1 dl riven ost, salt och vitpeppar. 
Det blev gott, kommer att göra fler gånger. Nyttigt också tror jag. Den här var fryst, ser fram emot att laga gräddstuvad grönkål av färsk också. Blir säkert ännu bättre.
 
Skinka åt vi också. Det blev en kvar, en rimmad men ej kokt, sedan jul. Har legat i frysen sedan dess. Lite kuriosa att halva skinkan försvann i ugnen! ;- ) Skinkan vägde precis 2 kilo enligt före ugnen enligt vad som stod på förpackningen. Den stod i ugnen tills den var 75 grader, det tog drygt två timmar. Kvar var en väldigt liten skinka så jag vägde den. Den vägde ganska precis ett kilo!!! Exakt halva skinkan hade försvunnit vid tillagningen i ugnen.!  Hur som helst så smakade skinkan bra.
 

Kommentarer
Postat av: FREEDOMtravel

Grönkål är ju sååå gott! Vi brukade äta på julen när jag var barn (mina föräldrar är från Halland och där är grönkål julmat). Nu har grönkål blivit poppis :)

Svar: Det var väldigt gott!
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback