Kor och kalvar på Guterud!

Vi hämtade ensliage hos våra arrendatorer på Guterud i Långserud igår. De har drygt 300 mjölkkor tror jag och så rekrytering förstås.  Kalvarna går ute i trevliga och hälsosamma kojor. De har täcke på sig för att hålla värmen, mår så bra i solskenet men skyddade för vind och regn. Rent och fint hos dem är det.
 
Korna går fritt i en stor luftig hall, äter när de är hungriga och går och låter sig mjölkas av robotar. Djur har det numera så fint i Sverige, svensk djurhållning är något att vara stolt över. Antibiotika får heller inte ges till friska djur i förebyggande syfte (enda landet i världen tror jag)  så våra bönder har verkligen inte bidragit till de antibiotika-resistenta bakterier som finns i världen. 
 
Om jag blir ko i nästa liv så vill jag vara här på Guterud! : - )) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback