Mer om rådjur!

Den här råbocken var skrämd när jag fick se honom på dagens hundpromenad. Han var nästan längst ner på Sellersänga på sidan mot vägen.  Seffrin såg honom inte och tur var väl det. Det var en bock, han har förstås tappat hornen men har pensel  under magen. Att han var skrämd ser man på bakdelen, de fäller liksom ut en vit sköld, den ska varna andra rådjur i närheten. Och när den här bocken flydde så skuttade han i höga språng. Roland säger att antiloper också gör så och anledningen är den samma, den vita skölden ska synas långt och varna andra djur. 
 
Kanske var det den här som väckte mig i natt med ett brölande som var mer som skällande, lite som hundskall.  Något liknande kan höras i parningstider men parning är inte nu så det här var säkert en varning eller ett ljud för att markera överraskning.  Det  lät väldigt högt och väldigt nära husväggen, jag vaknade av det. Gissar att det kan ha varit flera rådjur som ville äta ensilage och någon  markerade ensamrätt. Skällande höll på en god stund men drog längre bort till slut.
 
Tänkte att de skulle äta på dagarna också så jag kan få en bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback