Bra att skogen brukas!!

Den här avverkningen passerar jag varje dag. Den är inte vår men rätt nära Liane. Jag blir glad när jag ser att skog brukas, att den används på rätt sätt, inte bara står och faller till marken. Efter en avverkning kommer nya växter och djur till området, det blir mångfald och artrikedom  i naturen.
 
Vi har också skog som vi försöker ta hand om,  några insatser varje år på  totalt 110 hektar på gården. Det behövs tillsyn,  röjning, gallring, avverkning och plantering.  Skog är nåt man sysslar med på lång sikt. Det tar så där  80 år innan ett träd är färdigt för att huggas ner och bli timmer och pappersmassa. Det mesta som sker i skogen är alltså ett projekt med sikte på egna barn och barnbarn.  Jag förstår att man i vissa länder är bekymrade över  skogens användning, den kan ju skövlas. Men i Sverige är skogsbruket strikt reglerat och välskött! Om en skogsägare har avverkat och inte planterat nya träd inom viss tid så får hen en påminnelse. Allt kollas uppifrån av statliga Skogsstyrelsen. Och det är bra. Det har aldrig någonsin funnits så mycket skog i Sverige som det gör nu. Vi har ingen brist på skog.  Svenska skogsägare, stora och små,  är ansvarsfulla och vi får hoppas att Bryssel och EU håller tassarna ifrån den svenska skogsnäringen. Den är en viktig nationell inkomstkälla och betyder mycket känslomässigt för dem som ägt och vårdat  skogen i generationer. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback