Runt huset just nu!

Jag tvekar alltid att kalla området runt vårt hus för trädgård, för det är rätt vildvuxet och spretigt. Många växter har brett ut sig alldeles på egen hand. Men så här är det just nu
 
Det här är en snygging som blommar länge, tror den heter tigerlilja, kom med hemifrån Bäck
 
Ölandstoken är så tacksam, blommar flera gånger under säsongen. De fina dahliorna fick vi av sonfamilj efter deras besök på Liane, den är vacker. 
 
Gullris som jag tror heter Kanadensisk gullris. Den är fin men tydligen invasiv och borde alltså tas bort, men jag har koll på den, klipper den innan den fröar så den får stå kvar.
Vanligt gullris som inte har börjat blomma riktigt än
 
Duvan i arken tror jag den heter, kallas också stormhatt, mycket giftig är den.
 
Bronsbladen breder ut sig på baksidan av huset, den är dekorativ, roligt att jag kunde få en planta för ett år sedan!
 
Plymspirean passar vid husets hörn, men börjar bli alldeles för stor. Ovanför den, på väggen,  är piprankan, också från Bäck. Den borde nog också tuktas lite.
 

Kommentarer
Postat av: Marine Olsson

Jag köper gärna några frökapslar av dej från tigerliljan. De är ett barndomsminne från min mormors rabatt i Ölmheden och vore väldigt roligt att ha!

Svar: Klart att du får några frökapslar! Vet inte när de fröar, har blommat länge.
Inga Magnusson

2021-08-14 @ 20:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback