Bärpaj!

 
Vi hade lite äting med fyra goda vänner igår, på altanen med Corona-avstånd förstås. Det blev fint  i solsken och med trevligt umgänge. Vi startade vid 3-tiden för att  ta vara på solvärmen och behövde gasolkaminen först en stund framåt kvällen. 
 
Maten blev rökt rådjurskött, vildsvinskorv och potatisgratäng. Till dessert gjorde jag en ny bärpaj med hallon och blåbär. Roligt att kunna använda av alla bär som vi samlat under sommaren. Jag har gjort den här pajen förut men då med äpplen (Boelz paj) . Så här är receptet  nu med bär: 
 
En halv till 1 liter hallon och blåbär i botten på en större glasform, jag tog dem direkt från frysen.  Ha på / blanda med 1- 3 msk potatismjöl + en halv till 1 dl socker.  Potatismjölet för att binda vätska. 
 
Blanda i en skål
2,5 dl mjöl (gärna glutenfritt)
2,5 dl socker
1 tsk bakpulver
och ha sen i 
1ägg
 
Smula ihop det här, med händerna är lättast! Fördela över bären!
 
Smält 100 g smör och fördela över det hela, enklast att dutta med pensel!
 
In i ugnen 20 - 30 minuter i 200 grader ( men jag fick öka på tempen på slutet för att få färg) 
 
Servera gärna ljummen med vispad grädde eller vaniljsås (hade vi igår) eller vaniljglass.
 
Bloggen funkar också som min receptsamling under kategorin "Mat", därför skriver jag ner  här och kan ta fram när jag behöver.
 
Framåt kvällen anslöt en god vän från Norge för en kopp kaffe och en pratstund. Så roligt att det är är möjligt med passage över gränsen nu. Det är knepigt när den är stängd och  vi inte kan träffa goda vänner från grannlandet. Norge delar in Sverige i smitt-zoner utifrån hur många som är Corona-sjuka; röd, gul och grön zon. Värmland är tydligen i alla fall gul zon fast reglerna för resor är krångliga, det är poliskontroller vid gränsövergångarna. Med hjälp av mobilnumret kan polisen inom några minuter se resvägen via info från telefonmasterna. Hoppas det här eländet snart är över
 
Agenda: Idag fredag ska vi få en ny frysbox. Vi har två och en av dem har varit skruttig en tid så nu vågar vi inte chansa på att behålla den längre. Den är rätt gammal också, har nog gjort sitt. Rensning av svamp blir det också under dagen, Roland plockade på gårdagens jakt. Det finns överallt. Framåt kvällen ska vi hämta konditorivaror i Snarkil, leverans från Sara på Holgers konditori i Säffle och till slut blir det koll av några båtar.  Mellan varven lär vi mumsa på rester från gårdagen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback