Avskräcka älgflugor!

Igår morse var Roland i skogen och blev attackerad av moln med älgflugor.  Jag tänkte att försöka hitta något som kunde avskräcka dem när vi tog en skogstur på eftermiddagen. 
 
Hade något minne av att de inte gillar vitlök. Så jag skalade och krossade några vitlöksklyftor och snodde in dem i tyg. Det blev blött o kletigt o luktade rejält.
 
Jag gnodde med det på händer, ansikte och hals. Vet inte om det hjälpte men jag hade ingen älgfluga med mig hem (bara en fästing!) och ingen som attackerade i skogen heller. Fast det regnade en hel del så de kanske bara inte ville bli blöta. 
 
Nu har jag läst på och man ska smeta in sig med något som heter citronlavendel / lanolin eller nåt liknande. Fast frågan är var man får tag på det. Får kolla på apoteket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback