Stormatlagning igår också!

Det var varslat om regnväder hela dagen igår, blev det också. Jag tog upp en vildsvins-skinka som fick tina över natten, för att ägna dagen åt matlagning och få vara inomhus. Vildsvinslår är rejäla doningar att hantera och skära rent. Knepet är  att glida med kniven mot  senor och hinnor, då får man fram rent kött.  Vildsvin har vi inte haft så länge så jag tränar fortfarande, men principen är samma som med älg. Väldigt gott kött!. 
 
Det här låret fick bli porterstek och köttgryta. 
 
Till vänster kokar de renskurna vildsvins-bitarna i kort spad, för att kunna frysas in med  lagen och så bli porterstek så småningom. Det blev så där 10 - 12 portioner fördelat på tre glasburkar.  Till höger så kokar älgben som jag åter brynt i ugnen innan. De kokar med kryddor, lök och rotsaker några timmar för att bli god buljong. Det blev 1,5 liter. 
 
Till vänster ligger renskurna grytbitar och till höger hundmaten. Våra tre hundar blev väldigt nöjda. 
 
Och här puttrar vildsvinsgrytan med älgbuljongen från kastrullen bredvid. Det blev 6 portioner ungefär att frysa in, men grytan ska fyllas på med kantareller inför äting så det blir som mer. 
 
Nästa vecka är det älgjakt här och jag hoppas förstås på att det ska kunna bli lite kött. Det finns licens på att fälla 7 älgar här tror jag, 3 stora och 4 små. Men med drygt 60 jägare så blir det inte många kilo per person. Vi får hoppas på jaktlycka med vildsvinen under året. Det köttet går att använda på samma sätt som älgköttet, till stekar, kokning och grytor. Fast till färsen vill jag helst ha älg. Vi äter mycket kött, men i stort sett enbart vilt.
 
Skönt att ha gjort detta inför att det kommer mer kött under älgjakten och jaktsäsongen framöver. Det räcker ett tag och nu återstår bara att mala älgkött också och skicka några rådjurslår på rökning. Sen har vi mat till jul!
 
Återigen en fin dag med matlagning hela dagen, det är roligt. Det är rätt jobbigt fast man mest rör sig fram och tillbaka  i köket. Önskar jag tyckte bakning var lika roligt men det funkar bara inte. Vet inte varför, men har aldrig gjort. Avundsjuk på dem som kan baka gott matbröd (värmlandskaka!) och läckert kaffebröd!  
 
Idag onsdag har vi mager-dag på 5-2 så det blir snabbt med ätandet. Jag ska sortera i frysarna, ta hand om en tvättmaskin och putsa utsidan på fönster som stormen o regnet gjorde ränder på. 

Kommentarer
Postat av: znogge

Gott att ha lite på lager i frysen. Här bakas det mest!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback