Tomater ska det bli nästa säsong!

Vi har aldrig odlat tomater förut, men blivit inspirerade av en god vän som är bra på det. Så nästa säsong ska ett försök bli av. Egna smakar ju så gott, fick plantor i somras och fortfarande har vi små godingar som ligger på mognad i fönstret. Nu när vi är pensionärer på heltid båda två så har vi tid att pyssla om pjåskiga växter. Av en facebook-vän fick jag mig tillskickat olika frön och instruktioner. Hon är en stor tomat-entusiast. Tack, tack!  Sen har jag fått tips på att helt enkelt lägga skivor av köpe-tomater i jord och vänta på att det gror!  ;- )) Spännande att testa olika varianter. 
 
Sen kommer det till frågan hur de ska rent fysiskt hanteras. Jag antar att jag får börja med att så i mindre krukor inne. Sen plantera om i allt större krukor vartefter de växer (förhoppningsvis!). Min plan är att få till (alltså att Roland ska ordna det, ha ha..!) en rullbar pallkrage i bekväm arbetshöjd för tomater ute på vår rymliga altan. (Vi har en  till sommargrönsaker). På den kan vi  sätta på ett sånt där lite högre glas-växthus som säljs på Plantagen ( o ÖB!).
 
Nästa steg, när plantorna förhoppningsvis blir lite större, är att vi ska ha något sorts växthus att ställa dem i.  Det blir nog kombinerat som förråd i nordänden och så glas för resten. Roland sågar lite brädor för det nu och en del glas finns kvar sedan vi bytte fönster på Liane. Fast placeringen är svår, får inte skymma utsikten mot djurlivet runt oss.  Vi klurar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback