Farväl idag till vår gamla fina hund, Leverhögens Jazz.

Det har varit en tung dag idag! Gamle Jazz har lämnat oss, många tårar har det varit och en minnesplats mitt i huset.
 
Jazz var 14 år. Han är nog den bästa harhund vi har haft. Duktig jakthund, alltid fokuserad,  stor jaktlust, bra skall och bra sök. Var jaktchampion.  Han var nog den snällaste också, inget koppel till vardags, lydig i alla lägen, snäll o vänlig mot alla. 
 
Förra säsongen så jagade han fortfarande för fullt, sköts flera harar för honom på Norrlandsjakten. I år har han inte riktigt orkat jaga utan fått vara lite pensionär, vi har tänkt att han får vara kvar så länge han är frisk. Han har inte hört så bra och inte sett så bra sista tiden, kanske lite senil också, men han har inte haft ont och verkat må bra trots sin höga ålder. 
 
Igår fick han något ont i ett ben och orkade inte stödja på det idag heller. En så pass gammal hund kan man inte plåga med veterinär och vårdinsatser, så han fick sluta sina dagar idag. Hundhimlen fick en ny champion och vi har många fina minnen. En sån här hund är ett privilegium att ha fått äga, inte alla förunnat. Det är något som händer  en gång i livet.
 
Här är en valp-bild på Jazz, vet inte riktigt hur gammal han var här. 
 
Jazz hade kvar sina fina färger och tuppkammen på huvudet, mörka uttrycksfulla ögon.
 
 
 
Han fick förstås leva lite bekvämt sina sista år.

Kommentarer
Postat av: harnäsgubben

en sista kram till honom

Svar: Tack, det värmde hjärtat!
Inga Magnusson

2020-11-28 @ 17:29:29
Postat av: Znogge

Så tufft men självklart rätt beslut. Jazz fick ett långt och fint liv hos er <3 Tänker på er.

Svar: Tack för omtanke! Det är stor sorg men vi är också glada att vi fått ha Jazz så länge!
Inga Magnusson

Postat av: Marine Olsson

Detta är tungt att läsa, som ägare till fyra hundar så bävar jag för den dagen jag mister någon av dem! Förstår er sorg och saknad och känner med er...

Svar: Tack för omtanke. Det är sorg att tvingas ta bort en älskad hund. Man fäster sig lika mycket vid varje hund när man har flera, precis om med sina barn.
Inga Magnusson

2020-11-28 @ 19:27:14
Postat av: Lillan i Cornwall


Det känns sorgligt även for mig, som läst om Jazz i många år nu.

Jag tänker på er båda.

Svar: Tack för omtanke! 14 år tillsammans är ett långt hundliv, men det är också många år för oss människor. Banden blir starka med tiden.
Inga Magnusson

2020-11-28 @ 20:51:01
Postat av: Suss

Åh Inga och Roland,
Det är så sorgligt när man måste ta det beslutet, men ännu sorgligare att låta det älskade husdjuret ha smärta och lida.
Jag har mest haft katter, men det är minst lika svårt, så jag vet mycket väl hur det känns.
Nu har jag katten Ahti, som jag ”ärvt” av Jonna och måtte hon få vara frisk länge än, för jag har sagt (men inte lovat), att hon är min sista katt.
Sänder er tröstetankar! Kram

Svar: Tack för omtankar. Vi pratar minnen och gråter en skvätt. Ja, du vet hur det är! Har för mig att du haft en Ahti förut?
Inga Magnusson

2020-11-29 @ 16:13:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback