Adventsstjärnan från Veritas!

Jodå vi hängde upp adventssaker i helgen! Det blir bara en adventsstjärna numera och en julgardin. Stjärnan är gjord av tunna furuplattor och jag köpte den i slutet av  60-talet i en butik som hette Veritas. Den låg vid Stortorget i Örebro, på höger sida om man gick neråt från Nicolai. Då kom furu stort i möbler och inredning, Veritas var tidigt ute med det. Jag hängde ofta där och kollade. Minns till o med var lampan hängde när jag fick syn på den. Asch, varför kan jag inte komma ihåg något vettigt istället???  Det blev i alla fall en sån adventsstjärna inköpt. För så där 20 år sedan gick den sönder, några "stjärnstrålar" bröts av och jag lyckades inte laga det bra. Men jag råkade hitta en precis likadan stjärna på en loppis för 50 kr. Ibland har man tur. ;- ) 
 
Samma år som adventsstjärnan blev min, köpte jag min första säng, också i furu förstås: En Erik Höglund - säng från  Sencello, också i Örebro, på Drottninggatan / Storgatan, butiken gick sedan upp i Ikea. Har numera två sängar av den modellen. Borde kanske avyttra dem, ser att de numera säljs begagnade på Bukowskis ;- )).  Fast mina sängar har inte svarvad snopp på gaveln. Han var påhittig Erik Höglund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback