Rådjuren har haft kalas här!

 Det såg så konstigt ut i rabatten och jag kollade närmare. Såg till slut att det var rådjuren som haft kalas på bladen längst ut till höger! Va fräckt! De här växterna har funnits här sedan 1977 och aldrig varit attackerade av några klövdjur. Fattade nu också varför tax Seffrin vill ut stup i ett på kvällarna, det här är ju hans toa-område! Måste ha varit massor av goda rådjursdofter här för honom att stoppa nosen i.  Har ägnat ett antal timmar åt att försöka komma ihåg vad de här växterna heter. En perenn som blommar vackert med stora blå - röda - lila blommor. Det är i alla fall inte kärleksört. Någon kanske vet?
 
 Till slut kom jag på varför rådjuren kommit hit ett par nätter och gjort kalas. Såna här stöd brukar jag alltid ha här året om, men just i år tog jag bort dem. Tyckte det var snyggare utan. Säkert har de hindrat rådjuren förr om åren, de har inte vågat så fram och äta runt dem. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att försvara mina växter. Stöden är tillbaka på plats och jag har sprayat med viltskydd. Hittade en flaska gjord på fårtalg, skulle blandas med vatten och sprayas. Så det gjorde jag. Hoppas det funkar så inte räven kommer hit och gräver upp alltsammans. Pratade med en väninna igår som använt viltskydd av  benmjöl och som drabbats av räv istället. Jag köpte för någon vecka sedan nåt som var gjort på blodmjöl, men det låter så äckligt så jag har inte använt det än. Måste skydda vårdträden, kastanjerna, på Liane också. Gjorde en sprayraid på dem idag.

Kommentarer
Postat av: Tina

Bergenia kanske?

Svar: Ja enligt samstämmiga rapporter på fb så är det bergenia. ;- ))
Inga Magnusson

2020-03-30 @ 18:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback