Runt huset just nu

Bergenian blommar äntligen lite. Jag gillar den här härdiga växten som klarar alla väder och alla snöplogkanter. Men i år har den farit illa. Under senvintern blev den nästan uppäten av rådjur. Sen sprayade jag rådjurs-avskräckning på den och kanske gillade den inte det för den säckade nästan helt. Till slut fick den blomknoppar men de liksom torkade innan de slog ut (frost?) Nu är det i alla fall några stänglar som lyser upp det hela och blommar. Har bara en känsla av att den helst ska ha en snödriva över sig på vintern och inte  uttorkande sol och vind. 
 
Aklejan är fin  och har spridit sig överallt. 
Ginst har jag planterat flera gånger men de vill sig inte hos mig. Jag har växtzon 4 och den vill helst inte kämpa i nåt värre än zon 3. Den lilla som har överlevt smyger sig liksom ner mot asfalten för att hålla värmen tänker jag.
 
 Blågull är också snygg med lysande blå och gul färg. Fast jag misstänker att mycket av den blev bortgrävd när jag tidigt i våras  minskade ner rabatterna. Får kolla på det.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Fint blommar det hos er!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback