Hararna ser vi varje dag!

Ha ha... det är onekligen lite spännande när en harjägare får hus och hem invaderat av fältharar. Det har vi inte varit med om förut. Bilden ovan togs igår. Det är en harhona som har rätt små ungar bland vedhögarna bakom magasinet på Liane. Dem har vi sett flera gånger på samma ställe. 
 
På vallen bredvid vårt hus såg Roland för några dagar sedan en hona som diade två harungar, men det var en annan hona, inte den här
 
Den här haren såg jag i perennarabatten i förrgår. Fick en bild när den skuttade iväg.
 
 
 Här låg haren idag måndag! Jag skulle vattna på gullvivorna bredvid den kapade spireabusken men såg ingen hare.  Plötsligt flög en fälthare upp nästan på  vattenhinken. Jag måste ha vattnat på bakdelen av honom innan han bestämde sig för att ta ett ordentligt hopp upp och försvinna ner i diket vid vägen. Sen gick jag och letade efter honom men förmodligen hade han slunkit in i vägtrumman. Fältharar har ett helt annat kynne än skogsharar, framför allt så är de inte alls så skygga utan väljer att bo nära människor, både nära bostadshus och uthus.
 
Som sagt, det kan bli en spännande start på harjaktsäsongen till hösten.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback