Ät inte på restaurang Värmlands museum!!!

Så ironiskt är det. Vi var där för två  år sedan på dagen och jag lade ut minnesbilden på facebook  från det karlstadsbesöket tidigare idag, berömde maten massor. Under ett antal år var verkligen museets mat den allra bästa i Karlstad, vi har ätit den fantastiska buffén många gånger, aldrig missnöjda. 
 
Men nu är det ny ägare och vid vårt besök idag lördag var i stort sett ingenting rätt, så besvikna var vi. Så här var det
 
1. Enligt instruktion skriftlig vid entrén så ska man stå och vänta på placering. Men ingen kom på en god stund så vi vandrade lite planlöst omkring. Inte många bord hade gäster, det var glest. Vi kände oss inte direkt välkomna. ;- ( 
 
2. Till slut kom en jäktad man halvspringande mellan borden emot oss 
 
3. Han slängde snabbt  ett par menyer på vårt bord.
 
4. Torftig meny var det, fem rätter om jag minns korrekt och bara två gick att få glutenfria (soppan och ugnsrostade grönsaker). Inga andra glutenfria alternativ gick att förhandla om.  Vi beställde i alla fall, Roland viltfärsbiffar och jag fick ta det ugnsrostade vegetariska
 
5. Lättöl fick Roland (restaurangen har inte fått rättigheter !) en Gränges som var uppkorkad när den kom och  inte helt full (!) Då borde vi ha gått! Eller åtminstone klagat, men vi är för snälla.
 
6. Väntade gjorde vi länge på maten. Till slut gick jag bort och frågade den stressade servitören hur länge det väntades ta ytterligare innan vår mat var klar. Han såg på datorn att det var exakt 27 minuter sedan vi beställt. 
 
7. En servitris som talade dålig engelska (hon talade verkligen ingen svenska) tog över, gick bort och kollade med köket och kom direkt tillbaka med vår mat!  En eloge för det! Men då hade vi alltså väntat en dryg halvtimme! Och fick inget förrän vi frågade. Knepigt med så lång väntetid med få gäster i matsalen. Vi fick ingen förklaring
 
 
8. Det här fick Roland. Han tyckte viltfärsbiffarna såg märkliga ut och frågade den engelsktalande servitrisen. Hon försäkrade stapplande att det var "Chicken" för biffarna var var "finished". Utan besked hade alltså maten bytts ut och något helt annat serverades! 
 
9. En pytteliten portion var det och Roland som var  så hungrig!! Två små potatisar delade, en blomkålsbit och två små kycklingbitar (en ligger under blomkålen). Men i o för sig spelade det inte så stor roll för kycklingen var ändå inte ätbar
 
 
 
 10. För när ätingen kommit så här långt glimtade det rött i kycklingköttet. Den var alltså inte genomstekt!!! Och man äter inte halvrå kyckling. ;- ((
 
11. Då gav vi upp hela ätingen och gick ut. Betalat hade vi tyvärr redan gjort, vilket vi borde ha vägrat förstås. Men sånt kommer man på efteråt.
 
12. Restaurangen kunde inte ta kort som betalning utan swish eller kontanter. Nu hade vi det så det funkade.
 
12. Min portion av ugnsrostade grönsaker. Den var däremot gigantisk och inte så där supergod. Kanske beroende på irritationen. Det mesta lämnade jag.  De stora ostbitarna var alldeles för starka för mig, kunde jag inte äta. Såsklickarna tog slut snabbt och sen var det en torr och hård anrättningar att försöka tugga ner.
 
Ville bara berätta om det här besöket eftersom jag på dagens fb-sida berömmer restaurangens mat i en minnesbild från 2018. Jag hoppas förstås att det var en oturlig dag vi råkade besöka den idag, men med så många misstag så verkar det mer som om restaurangen är dålig, inte dagen. Det lär dröja innan vi gör något nytt försök. Priserna var också rätt höga, en bra bit över hundralappen per portion.  
 
(Jag skrev faktiskt till Niklas Pettersson på Matbruket som är ägare och han svarade,  ville jag skulle ringa honom. Det gjorde jag. Han ville kompensera oss på något sätt nästa gång vi kom till Karlstad och det var ju bra. Jag kommer förstås att skriva om det också då. Om vi kommer iväg, Roland är ju flåmaga och inte så pigg på det. Men jag får erkänna att vårt samtal gav mig inget hopp om stora förbättringar på restaurangen. Han försvarade en del av felen bl.a.  att man hade en servitris som inte kunde tala med kunderna med att hon var en "jättetrevlig tjej" och att hon måste få en "chans att komma in i vårt samhälle". . Jag kunde bara hålla med men förslog att hon skulle få andra arbetsuppgifter än att servera mat. Som gäst känns det viktigt att kunna diskutera med serveringspersonal, det är ju det jag betalar för på restaurang!! Om ägaren inte ens har fattat det så blir det problem )
 
Imorgon berättar jag mer om karlstadsbesöket. Det var i alla fall lyckat på Sandgrund och på museets utställningar. 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

En öppnad, icke full, öl hade jag skickat ut direkt. Jag hade inte heller betalt fullt pris med tanke på att maten var utbytt. I sådana situationer blir jag riktigt besvärlig vilket brukar ge bra resultat.

Svar: Visst har du rätt, så borde vi ha gjort! Man ska inte vara för snäll i såna här lägen.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback