Präktig idag i köket!

Jag skar rent älgkött och malde till älgfärs med lök och lite fett fläsk. Det går bra att blanda med fett eftersom det bara ska ligga max tre månader i frysen. Jag mal två gånger och packar i portioner, bara att ta upp när det behövs.  Renskärandet är jobbigt, blir inte mycket kött för mycket arbete. Men nu är en omgång gjord, några kilo är bägade, räcker nog till fram i januari i alla fall.  Det går åt mycket, vi använder älgfärs till köttbullar, biffar, soppa, köttfärssås, varma smörgåsar.  Imorgon ska jag koka sånt älgkött som inte går att skära rent, tillsammans med några älgben, kryddor och grönsaker. En del fina små köttbitar blir det, de fryser jag till pytt i panna. Det blir långkok till god  buljong, sen lägger jag i fint älgkött som ska kokas till pepparrotskött. Det går bra att frysa i buljongen. 
 
Gjorde en gryta med viltsoppa också. Det är vildsvinsbuljong  som jag tinade upp och så rotsaker i  den plus lök och  älgfärs som är brynt innan. Den blir smakrik. Roland fick välja kvällsmat, älgfärsbiffar eller soppan. Han smakade på soppan och valde den. Biffar får det bli imorgon. Sen funderade vi på att beställa jultallrik på Ica Sillerud på söndag, men vi får se hur det blir. Vore roligt att testa, man får hämta och ta hem.  Glöggen fick vi idag, också via Ica Sillerud, liksom ett paket från Tyskland som varit på väg länge. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback