Röjning runt huset blev det idag!

Det mesta som handlar om trädgård och sånt brukar vara min uppgift. Normalt så tar jag bort en massa ogräs och tuktar buskar i början på sommaren, innan allt hunnit bli stort och ohanterligt. Men i år fanns inte orken riktigt med då. Nu var alltså det mesta meterhögt och Roland bistod med hjälp,  både med olika brummande maskiner och med fyrhjuling + vagn för transport. Vi grejade det mesta på ett par timmar, jag fick bidra med sekatör och bäring,
 
 
Fattar inte hur flädern kan sprida sig så och bli så stor på nolltid. Jag har en buske på baksidan av huset och den ska vara där men den får inte vara överallt, bara att kapa och köra bort.
 
Schersminen är väldigt fin när den blommar men vill gärna breda ut sig, både på bredden och höjden. Nedkapades alltså idag. Och tyvärr ser det ut som om den har gjort det svårt för verandastolpen i hörnet. Behöver kanske bytas och vi kan behöva träffa någon som svarvar trä så här grovt. 
 
Flädern och piprankan hotade ta över både redskapsboden och rododendron. Så nu kapade vi bort. Den klättrande piprankan blev också rejält decimerad, liksom plymspirean i hörnet. Det har varit vrångt att klippa gräsmattan runt där.
 
Det vore förstås mer praktiskt att inte ha en massa buskage runt huset. Men jag tycker om att huset ser ut att vara förankrat i marken med buskar runt. Det  står inte som en ensam kub utslängd på en gräsmatta utan hänger liksom ihop med omgivningen, skog åt ett håll.
 
Skönt att det är gjort! Jag fixade en favvolunch åt Roland som snabb belöning för allt arbete; Stekt bacon, stekt potatis och stekt ägg!. Sen kastade han sig ut och klippte gräsmattan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback