Hilma af Klint "Bortom det synliga"

 
 Vi såg programmet om Hilma af Klint, "Bortom det synliga" på Svt play. Ett fint porträtt av en banbrytande konstnär, en av de allra första som målade abstrakt. Hon föddes på Karlberg 1862. Jag har sett hennes verk på konstutställningar. Tror att det var en utställning på Moderna nu men den missade jag. Minns ändå att jag varit  fascinerad av att hennes målning tar sådan plats, stora är många av dem, och att de har så mycket färg. Det brukar vara män som målar så. Och ännu mer ovanligt blir det när man betänker att hon är född i mitten på 1800-talet. Programmet är absolut sevärt, liksom det om  fotokonstnären Erik Johansson som nyligen hade utställning på Fotografiska, den såg jag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback