Hur länge kan en orkidéblomma blomma??

Den här orkidén slog ut sista veckan i oktober 2019. Den  hade inte blommat förut men slog ut då, precis den här blomman. Jag minns det för det var exakt  då jag åkte till Stockholm på en vecka hos barn och barnbarn och tänkte att det var väl harmligt att den skulle blomma när jag var borta. Men den klarade sig under min bortavaro och har alltså varit utslagen och fin, just den här blomman, sedan dess. Den har funnits där i 11 månader! Och återigen inte en ny blomma på samma krukväxt utan exakt den här blomman. 
Nu avslutar den i alla fall med att vissna ner och ramla. Vore ju roligt om den ville orka blomma igen, har en massa luftrötter om nu det är till någon hjälp. Krukväxter är inte min starka sida, inte mycket överlever här i huset, bara sånt som tål lång torka och vanskötsel.   Fast den här står i en plastkruka full med bara rötter så den kanske har sparat på vattnet. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback