Putsade fönster och fann levande djur! ;-)

Putsade norrfönstret. Vi har 70-talsfönster, öppningsbara, som ska putsas mellan rutorna. Det är till att skruva isär och väja för spröjsar. (Allt var inte bättre förr!) 
 
Och i just det här fönstret, inte i de andra, ser det ut så här varje år: En sträng av torkad lera som något djur har kletat dit för att skydda några ättlingar / larver. 
 
När jag petar i leran så syns de små djuren. Så äckligt!
 
Jag fann den här gynnaren bredvid, kanske är den.
 
Den här hängde också i fönstret, kanske är den. 
Så här ser han ut i profil. Suck! Jag gör rent varje år och sprejar på något giftigt och hoppas slippa de här gästerna året därpå. Men hittills har jag inte lyckats. Undrar vad det är för djur som gör så här?

Kommentarer
Postat av: Znogge

Har ingen aning men inga trevliga gäster. Jag hade nästan funderat på att byta ut fönsterna...

Svar: De är inte trevliga men gör å andra sidan ingen skada och jag plockar bort dem varje höst.
Inga Magnusson

Postat av: Anna

"Gynnaren" tycks vara en fettspindel – googla det och kolla (visade för Niklas, i vanlig ordning)

Svar: Tack för info! Det var spännande! Visste inte att Niklas också kan spindlar! Ska genast kasta mig över google och fettspindel
Inga Magnusson

2019-10-30 @ 11:00:20
Postat av: Anna

Tror han är biolog i botten, så han kan lite allt möjligt om sådant där. Och lärare, faktiskt. Som du :)

Svar: Vilken nyttig bekantskap han är den gode Niklas! Jag har googlat fettspindel och det verkar rimligt att det är en sån. Men jag ska läsa på bättre när jag har mer tid.
Inga Magnusson

2019-10-30 @ 20:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback