Lite av varje på Värmlands museum

Den avdelning som berättar om Värmlands historia är ombyggd sedan jag var där senast, i o för sig rätt länge sedan. Det var rätt rörigt nu om man inte läste på ordentligt om de olika utställda delarna. Och det tog jag mig inte tid till, så min bild av det hela är inte riktigt rättvisande.
 
Förr var det spännande att gå här med skolklassen, det var i en speciell tunnel med mörka rum som illustrerade olika tider från istid och framåt.  Det fanns också ett rum med enkla naturvetenskapliga experiment som barnen gillade, med gravitation, lufttryck, tyngdlag och sånt. Tror den också är borta nu. 
 
 
Här var i alla fall en bild av Anna Ollson Sillerud, timmerhuggare. Borde vara från Sillerud någonstans.  Undrar om det finns dokumenterat någonstans vilka de var?
 
Sen var det festligt att konstatera att bidén nu hamnat på museum. När vi byggde huset 1977 så var det självklart bidé och det hade alla andra också som byggde då. Den var väl tänkt för rump-tvätt  / fottvätt men jag tror inte att den någonsin blev använd vare sig till det eller nåt annat. Vi  slängde ut vår med första renoveringen av badrummet och det har nog alla andra gjort också. Nu finns bidén alltså på museum.;-) Sen hann jag inte kolla på så mycket mer, tog mig god tid på salongen bland alla verk.
 
Imorgon blir det lite mer om besöket i Karlstad igår, lite  kort tur på stan och en del  nytt att upptäcka.

Kommentarer
Postat av: Lena

Det vet väl säkert Helena vilka dom är
hon har ju koll på det mesta

Svar: Kul i så fall!
Inga Magnusson

2019-10-27 @ 18:30:05
Postat av: Anonym

Tyvärr visste hon inte men kanske Ann-Christin vet
hon har ju koll på Sillerud

Svar: Hoppas på det!
Inga Magnusson

2019-10-27 @ 21:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback