Älgjakt dag två!

Idag blir det älgjakt igen på Harnäs viltvårdsområde. Igår nedlades en kalv, så två kalvar och tre vuxna återstår att fälla. Inom älgskötselområdet har en kapital tjur fällts så det återstår nu bara små-tjurar och en mindre ko. Man försöker spara stora och produktiva djur eftersom älgstammen behöver förstärkning i området.
 
Jag kommer under dagen att återkomma med uppdateringar här när jag får någon rapport om vad som händer. 
 
Dagens jakt  startar i alla fall med samling på Tjolitta kl 07.00. 
 
Uppdaterat 9.25  Drevlaget jagar Västra Boda och hundlaget väster om Linnekleva. Det är första drevet.
 
Uppdaterat kl 11.00. Kjell i Signebyn sköt en fyrataggare i hundlaget på första drevet, vid Linnekleva. Det var en älg som kom utan hund och gick in i såten.  Nu har dom rast vid Tjolitta. Det ösregnar. Nästa såt blir här runt Liane. Drevlaget finns ingen rapport ifrån
 
Uppdaterat kl 13. 45. Filip sköt en tjur nerom Liane i andra omgången. Gissar att det var för hans hund men vet inte. Bör alltså inte ha varit en kapital (dvs med tre eller fler taggar mot skytt). Dagens jakt avslutad. Alla är sjöblöta, en hel dag med regn.  Polisen ringde, älg påkörd någonstans Karlsfors - Svensbyn. Men idag får de problem att hitta eftersöksekipage, både hundar och jägare sitter i pass. Men de ringer runt, hoppas det lyckas. 
 
Jag ska ägna mig åt stor-matlagning, dvs laga mycket mat och frysa ner i lagom portioner. Det brukar vara läge att gå igenom innehållet i boxen inför älgjakten. Förr var det så där 50 - 60 kilo älgkött som skulle ner, men i år lär det bli blygsamma  4- 5 kilo i bästa fall. Men ändå bra att kolla igenom vad som finns fryst så inget blir liggande i flera år. Ska göra gryta på en vildsvinsskinka som jag tinat upp, skära småkött av älgkött som jag kokade igår sånt som blir till pytti panna, göra tjälknöl och kantarellstuvning till kvällens lilla bjudning här. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback