Mer från Hallsberg - Skogaholm

Vi gjorde en tur till Skogaholm. 
 
 
Här fanns järnhantering, masugn.  Malmen togs i huvudsak och från början i gruvan vid Skåle. Skåle klint var en höjd som vi ibland besökte när jag var barn. Idag är jag så höjdrädd och skulle inte frivilligt åka dit upp. Mer om masugnen finns på wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogaholms_bruk 
Skogaholms herrgårdsbyggnad flyttades till Skansen men det finns andra hus kvar
 
 
 
 
Här var nog centrum i Skogaholm, förr konsumbutik men idag bostadshus
 http://www.arnesbilder.se/Gamla%20Sv-vad,%20Skogaholm/gamla_bilder_fr_Svennevad-3.htm 
Länken ovan finns mer bilder från Skogaholms bruk
 
Här är en damm i Skogaholm och vid den här platsen inträffade en tragisk olycka år 1977. Två personer dog och en överlevde. 
 
Pumphuset vid dammen
 
Hultsjön åkte vi förbi, vägen in. Det var min barndoms badsjö
 
På andra sidan sjön ligger ett fritidshusområde och badplats, det var nyheter för mig, aldrig varit här.
 
Vi passerade också Herrfallsängs naturreservat. Det var ett skyddat område även när jag var barn. Vårarna är fantastiska här med mattor av vitsippor, blåsippor och gullvivor.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback