Byggnader i Hallsberg

Jo, jag har varit några dagar i min barndoms bygd, Hallsberg. Här kommer några första reflektioner från det besöket; byggnader och annat
Pampiga Kyrkskolan där jag gick i sex år. Det fanns bara tre klassrum i det här slottsliknande huset. Ovanpå var två lägenheter då, en stor och flott  till folkskolläraren / kantorn och en liten till småskollärinnan som inte förväntades ha familj. Mina första år här, 1957 - 58 fanns inte innetoalett på skolan utan det var  en länga med utedass längst ner i trädgården. ;-). Oj så gammal jag måste vara som har upplevt det!  Ha ha...!
 
Skolan byggdes av välbärgade Bäckabönder i slutet på 1800-talet tror jag. Då hade det nya Hallsberg växt fram. Byggarna av Västra Stambanan från Göteborg o från Stockholm möttes i det som idag är Hallsberg och det var  år 1862. Då var många av husen i Hallsberg matställen och övernattning för järnvägsresenärer som bytte tåg och  för  rallare. Olika typer av service erbjöds ( inga detaljer!) Men kanske ville de ofta religiösa och rekorderliga bönderna visa upp en fin skola som motvikt mot det lättsamma livet inne i det lilla samhället. För det här ser ju lite överdrivet ut för att vara en  enkel byskola med tre klassrum. ;-). Det är bara mina tankar, jag vet förstås inte
 
Så småningom hamnade jag i realskolan i Hallsberg, ett snyggt hus från framsidan, bild nedan.
Där upp på översta våningen hade vi kemi och fysik inkl lab.
 
Pampigt hus är det, gamla realskolan. Numera privatägt tror jag, inte skola i alla fall. Gissningsvis byggt i slutet 1800-tal att döma av arkitekturen.  Jag gick där. Första året i sal H7 högst upp mot tingshuset. Och jag hade fönsterplats, såg uppståndelsen  runt Olle Möller-rättegången i tingshuset bredvid när det begav sig för länge sedan
Här var ingången. Säkert är huset sålt idag till privatperson, men jag vet inte. Till höger det som då var aula, där morgonsamling hölls innan skoldagen startade. Det var då värdegrunden trummades in i oss om man nu ska använda ett modernt uttryck. Morgonsamlingen handlade mycket om hur vi skulle vara mot varandra, ofta med kristen bakgrund i tal och sång och musik. Kanske behövdes det i någon form i dagens skola också, tid avsatt för värdegrund att starta varje dag med?
 
Tingshuset bredvid skolan är pampigt. Fast inte tingshus nu förstås. Vet inte vilken ägare det är men där huserar ett företag i alla fall
 
Motalabommarna hette det här stället alltid förr och tydligen nu också. Men enligt rykten så ska den här platsen bort om några år, spåren ska tas upp och spåren till Motala gå på annat plats i Hallsberg. Järnvägen till Motala ska visst fortsätta gå i alla fall sägs det.
 
 
Terasshus finns både i Hallsberg och Kumla, himla fina. Bror och svägerska bor i ett av dem
 
 
 
 
Tripp, Trapp Trull hette de här tre husen efter Storgatan, fast ett är borta, kanske Tripp. Trapp är i alla fall under renovering eller rivning, vet inte vilket.
 
Mer senare om det här besöket
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback