Runt huset just nu

Att kalla området runt huset för trädgård blir för anspråksfullt. Det är ingen ordnad trädgård. Mycket av växtligheten har spridit sig själv. En del har varit en liten planta från början, ofta med från mitt barndomshem när mamma tog hit buskar och träd och blommor.  Sen har de brett ut sig och jag har varit dålig på att ta bort
 
Man kan säga att det är lummigt om man vill vara snäll, annars kan man säga igenväxt. ;-)) Ändå har vi tagit bort en stor tuja mellan fönstren, det blev bra.  Just nu är det inte så mycket som blommar men lite sticker det upp här o där. 
Irisarna är inte stora men har stark färg, nästan självlysande
 
Dagliljorna är fina men det är allt färre kvar, vet inte varför.
 
Aklejorna breder däremot ut sig överallt. Måste kanske ta bort en del, är väl egentligen ett ogräs men tacksam blomma. Jag har bara blå, lila och vita. Såg att Gunilla hade rosa också, har jag aldrig sett annars
 
 
Klematisen klängde förut omkring i den stora tujan men nu har jag tänkt att den ska bli mer disciplinerad och slingra sig upp på väggen i den nyuppsatt spaljen. Kanske för liten spalje?
 
Blågull är ett självplanerat ogräs, lyser upp fint nu med sina blå blommor.
 
Och så vårginsten då ( Tina, visst var det ginst!) som egentligen har rötter i rabatten ovanför men som rinner ner på asfalten. med sina blommor. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback