Då lagade och lappade man!!

Jag hämtade ett tyg i skåpet för att rulla in tjälknölen i när den kom ur ugnen. Och det var lagat med lapp! Kan inte låta bli att tänka på min anmödrar med ömhet, inget fick förfaras, allt skulle användas så länge det var möjligt. Trasigt skulle lagas så länge det gick. Detta har varit en bakduk eller en handduk. Den är märkt ET som var den märkning som tillämpades i min fars föräldrahem för sånt som hörde till min farbror Erik Theodor. Jag gissar att min faster Ester har märkt. Hon var den som hade hand om matlagning och bakning i huset, syarbeten som hon gjorde var lite slarvigt ihopkomna precis som de här initialerna, inte hennes avdelning. Men hon var duktig på att spinna, jag har hennes spinnrock kvar. Sy, väva och brodera gjorde min faster Ebba. 
 
Idag söndag har vi varit i Karlstad, bl.a. på Lerinmuseet. Det blir bilder därifrån imorgon, hinner inte fixa dem nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback