Mer som blommar runt huset just nu!

Den här lyckades jag hålla liv i under sommaren och det har lönat sig. 
 
Och den här som stod på verandabordet
 
Gullris ska man inte ha,det är invasivt! Jag vet! Men jag håller det i schack, får inte sprida sig. Lite lustigt att både  gullris och lupiner var växter som min mamma hade i perennarabatterna, men numera är de vilda växer överallt och ska helst utrotas.
 
 
Jaha och så var det den här blomman. Den var årets perenn 2004  tror jag när jag köpte den och heter nåt på gök och klocka eller så. Den var bara en liten planta länge men har nu blivit stor och frodig. Har precis börjat blomma, kommer att bli fin. Den heter inte alls nåt på gök eller klocka, det är en sköldpaddsört tror jag, googlade.
 
Humlen tuktar jag varje år men den är härdig. Massor av kottar på den om någon vill ha. Jag fick lov att hämta den på Sättere för länge sedan.
 
Balkonglådorna har aldrig förr varit så misslyckade och halvdana hela sommaren. Lobelian skulle var häng enligt ivriga försäkringar från försäljaren, men det var alltså kant. Ska handla på annan plats nästa år.
 
Tja lobelia och prästkrage på sista versen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag som tycker att Lupiner är så vackra...

2019-08-26 @ 19:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback