Ljungen blommar vackert!

 
Ljungen blommar vackert nu och lyser upp i skogen. Jag tar inte in av den. Min mamma sa alltid att om man gör det så kommer någon i familjen att dö. Det är gammalt skrock och  stämmer förstås inte men känns ändå obehagligt att ha inne i vas.  
Lingonsäsongen ser ut att bli dålig här omkring. De som finns är inte många, torra och skruttiga. 
 
Blåbär fanns inga alls i år. Jag har inte sett ett enda tror jag. Man säger att blommorna frös bort. 
 
Vi tröstar oss med att det är ett fantastiskt svampår. Varje dag kommer en omgång kantareller in i huset och idag till o med några Karl Johan som inte hunnit bli förstörda av mask. Ska skiva tunt och steka med smör. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det sade min mamma också så någon ljung inomhus är det inte tal om. Viss skrock lever verkligen vidare...

Svar: Det märkliga är ju hur något som egentligen är skrock och inte borde ha någon saklig bakgrund kan ha spridit sig i hela Sverige. Och under en tid när det inte ens fanns internet!
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback