Lite svamp har vi plockat!

Mer än vi trodde blev det men inga mängder, ett par liter.Vi brukar inte konkurrera med alla semestrare och proffs från Polen under sommaren utan plocka årets behov  i september / oktober när vi ändå är i skogen. Ville bara ha lite till mat nu. 
 
Det har varit torrt och en del är skumt bruna i kanterna. De lämnade vi kvar. Men nya kommer blixtsnabbt i regnvädret. Det blev fler än vi kunde äta på en gång så jag kollade på nätet om man kan förvara svamp några dagar. Och det kan man, men de ska grovrensas, förvaras kallt och inte torka ut. Så jag lade dem längst ner i kylen i grönsaksfacket med en fuktad tunn duk över. Idag ska vi försöka äta av dem efter två dagar. Hoppas de smakar bra. Blir nog varma svampsmörgåsar till lunch och kanske något kött till kvällen med svampstuvning till.  

Kommentarer
Postat av: Znogge

Här finns inga kantareller och annan svamp skulle jag aldrig plocka så ICA får bli min leverantör ;-)

Svar: Men va synd! Har ni aldrig svamp, eller ett dåligt år?
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback