Jag är inte inmutad längre!!

 
Våra hus och marker har varit inmutade av ett utländskt företag för mineralletning sedan några år tillbaka. Vi bor ju i ett område där det finns  olika metaller. Både silvergruva och guldgruva har vi haft inte så långt härifrån. Igår kom ett brev från Bergsstaten och jag får  hjärtat i halsgropen varje gång jag ser deras logga på kuvertet: Ska de börja borra nu på tomten? 
 
Man kan ju inte veta vad de sysslar med och en inmutning ger rätt långtgående rättigheter. Som markägare har man inget att säga till om, det är helt och fullt en affär mellan gruvbolag och staten. Jag minns inte exakt hur djupt man äger sin mark men det är inte mer än något drygt spadtag, sen är det statens egendom.
 
Den här gången hade jag (och många andra markägare i trakten) tur. Undersökningstillståndet gäller inte längre. Jag antar att jag inte längre är inmutad.  En får tacke!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback