Rådjuren äter på foderplatsen

Igår fick jag se dem, rådjuren som äter på foderplatsen. De har varit där förut men jag har inte lyckats passa dem. Det var en stor get som mumsade på viltfodret. Hon höll på länge med det, säkert en kvart.
 Rådjuren har väldigt tjock päls nu mitt i vintern. 
Hon kollade lika lång tid som hon åt. Det blev korta ätstunder och så koll.
 
Sen började hon äta av ensilaget. Det höll hon på med säkert 10 minuter. 
 
 Det blev sammantaget ett rejält skrovmål. Här syns hennes två vita fläckar under halsen också.
 
 
När hon till slut gick så kunde jag se bakdelen. En get uppenbarligen. Bockarna har redan börjat få sina nya horn och geten har den här penseln i backspegeln. Hon var stor och kraftig, säkert dräktig med nya killingar. Rådjur har fördröjd fosterutveckling. Det innebär att de paras  under sommar / höst och får killingarna i maj - juni. 
 Sen gick geten sin väg i sakta mak och försvann i skogen. En stund senare dök den här upp, en killing tror jag. Den var i alla fall betydligt mindre än geten i kroppen. Den åt mest ensilage.

Kommentarer
Postat av: Veiken

Så fina bilder. Rådjuren är så vackra, men dom kan ställa till det rejält i trädgårdar och planteringar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback