Ormbekämpning del 3 och det ultimata knepet

Jag har ju bara sett en orm vid tomtgränsen, men jag vill göra det jag kan för att den inte ska komma tillbaka.  Våra gamla vänner, som inte lever längre, Ernst o Artur, rekommenderad snus som avskräckning för orm. Och det nämns också som effektivt på Naturhistoriskas hemsida. Jag använde massor av snus runt tomten när vi byggde huset för 31 år sedan, fast det är väl borta nu. Så nu köpte jag några dosor lössnus och spred ut vid platsen där jag såg ormen, alltså vid Rolands potatisplantor och komposten. Det borde kunna lukta några dagar för det dröjer innan vi får regn.
 
Men det ultimata knepet för ormbekämpning fick jag  när vi kämpade med det flygande partytältet. När L-Å hade byggt sitt hus så fick de problem med orm. Eftersom barnen var små så ville han få bort så många som möjligt. Rådet han fick var att kolla vilken tidpunkt som orm kom fram och solade,slå ihjäl den, gå till samma plats samma tid igen vid nästa solsken och slå ihjäl den orm så då låg där. På så sätt tog han bort 19 ormar sammanlagt! Det var på den tiden man fortfarande fick döda ormar på tomten.  Det måste vara det ultimata knepet för att få bort orm, har jag aldrig hört förut. ;- ) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback