Min bästa sparrissoppa!

Igår  till lunch tog jag upp sista paketet vit sparris som vi fick i våras av goda vänner, De tog med direkt från Tyskland under skördetiden.  Jag har ett recept jag brukar köra med men  modifierade det en del genom att ta med lök + skuren sparris och bryna det först. Och det blev mycket bättre. 
 
Så här blev det ungefär, mätte inget så det blir på ett giss hur mycket av varje.
 
8 - 10  dl sparris som jag skar i rätt tunna skivor
ett par  lite större än medelstora lökar
ett par klyftor vitlök
Allt detta brynte jag i stekpanna, tog undan de tunnaste skivorna och lade resten i en gryta
mixade  det hela rätt noga
 
Hällde i så där 7 dl hönsbuljong
skalet av en riven citron
2-3 dl grädde
 
Allt fick koka några minuter med de undantagna hela sparrisskivorna i. 
 
Vid serveringen tillsammans med soppan hackat hårdkokt ägg och 
creme fraiche. Skulle nog kunna vara räkor i också men bra utan också, smakerna blir så finstämda med den rivna citronen. Den skulle nog kunna ersättas med vitt vin, men inte båda delarna. Sparar undan receptet här på kategorin mat för att ha till nästa gång.
 
Till det drack vi ett lyxigt gott vitt vin, ett chablis som vi fick av Peter,  men bara ett glas var, resten av flaskan ska vi spara tills imorgon då vi kalasar på Vätternröding  tillsammans med D och G. Ett gott bröd direkt ur ugnen med smör och lokalproducerad Västerbottenost på, den vi köpte i Umeå på matmässan.  
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Soppan lät verkligen god och färsk sparris är gott. Men ägget hade jag spontant avstått till förmån för räkorna...

Trevlig lördag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback