Älgar har vi runt huset!

Vi ser inte älg varje dag men då och då. Trevliga djur! Detta var i förrgår! De var två stycken och inte så rädda. De kollade på mig när jag stoppade bilen på vägen för att ta bilderna. Men sen betade de lugnt vidare. Det var alltså innan snön kom som vi har nu. Jag vågar inte säga vad det är för älgar. Ser inte ut att vara tjurar för de har väl fortfarande hornen kvar, de ska ju fälla dem lite senare före värsta vintern kommer. Sen får de nya horn till sommaren. De här två gick en bit isär, kan vara ko och kalv, eller två kalvar, eller två kor. Korta huvuden, kvadratiska kroppar brukar vara kalvar, medan långa huvuden  och långa kroppar indikerar att det är kor. Om jag får gissa nåt så är den på bilden ovan en kalv och den på bilden nedan en ko.  De här två ser i alla fall ut att ha ätit sig runda och tjocka inför vintern då det är marigare för dem att finna föda. 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Älgar är verkligen mäktiga och vackra djur!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback