Pepparrotstorsk på Riche

 
Jag har tillbringat några dagar i Stockholm hos barnbarn Bill o Lou o mamma Carin, men avslutar  idag och drar västerut igen. Bland det sista jag hann med var det obligatoriska besöket på restaurang Riche på Birger Jarlsgatan. Det finns flera goda skäl för mig att gå dit när jag är i Stockholm.
 
1. Min mormor jobbade som kallskänka på Riche 1911 - 1915, så historiens vingslag känns i luften när jag sitter där.  Restaurangen har funnits sedan slutet av 1800-talet.
2. Son Markus gode vän Micke jobbar i baren. Vi har träffat honom en del och sonens trettioårskalas firades här, då var vi med. Fast just den här gången var Micke ledig.
3. Pepparrotstorsken på Riche är helt suveränt god, allttid.
 
Dessutom bemöts man trevligt även om stället är nästan knökafullt vid lunchtid en vanlig vardag,  det fixas fram sittplats
 
Ångkokt tjock  torskrygg med riven pepparrot (ligger bakom dillen!) och skirat smör. Nu var det skalpotatis till, kan även vara pressad potatis.
 
Det blir en hel del andra bilder från Stockholmsbesöket framöver, besök på Moderna museet och Fotografiska bl.a.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback