Hövändare, strängläggare och harv ...

... körde jag här rätt många gånger på den tiden Roland brukade gården Liane - Prästgården själv. Jag vet ju rent intellektuellt att det var så, men det känns otroligt avlägset att jag kört traktor med redskap. Tänk att jag har varit med om det, jag som är så fepplig och rädd för det mesta!! Fast plog och hövagn vågade jag mig ju inte på.
 
De här åkrarna kallades Smörhôlera, gissar att det berodde på god växtlighet. De var flera åkrar då avgränsade med diken, men Roland lät lägga igen dem.  Bakom mig när jag står här ligger Klingeränga. På andra sidan vägen där borta till vänster är Laggårsjâle, rakt fram Brôte och till höger Gropejleâle (gammal fångstgrop för varg  där på Gropekuel!). Ännu längre till höger är Sellersänga som alltid vill bli sur för den ligger nästan i nivå med sjön, svårt att få utdrag med diken.
 
Skönt att komma ut och gå en sväng igen. Det har jag inte kunnat göra på på några dagar på grund av snuvan. Skönt att man kan gå över de frusna åkrarna utan att skada något. Blir bara lite högre benlyft och det är väl nyttigt. Vädret var helt fantastiskt idag, helt vindsstilla, strålande solsken som till och med värmde lite, jag byltade på mig alldeles för mycket kläder.
 
Mer om dagens promenad senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback